خدمات VIP و CIP در فرودگاه‌ها چیست؟

اگر زیاد به سفرهای کاری می‌روید حتما با دو کلمه VIP و CIP زیاد برخورد کرده‌اید و می دانید این دو سرویس به چه کسانی ارائه می‌شود. کسانی که به دلیل مسائل مالی یا موارد دیگر، همیشه بلیط اکونومی را از شرکت هواپیمایی خریداری می‌کنند، با این دو نوع خدمات آشنایی ندارند. در این مقاله خدمات VIP و CIP را توضیح می‌دهیم تا با این دو عبارت بهتر آشنا شوید.

خدمات VIP چیست؟

VIP مخفف Very Important Person است. این خدمات با امنیت بالایی همراه بوده و افرادی که از نظر رتبه در جایگاه بالایی قرار دارند، از آن‌ها استفاده می‌کنند. خدمات VIP قبل از پرواز شروع م‌ شود و تا پس از فرود هواپیما ادامه می‌یابد. تهیه کلیه امکانات توسط نگهبانان شخصی کنترل می‌شود و دوربین های امنیتی کلیه رویدادها را زیر نظر دارند. این شرایط رعایت می‌گردد تا خدمات ارائه شده با بالاترین سطح امنیت همراه باشد.   همانطور که قبلاً اشاره کردیم، این خدمات VIP در فرودگاه ها به کسانی ارائه می شود که امنیت برای آنها بسیار نگران کننده است. از جمله افرادی که باید از این سرویس استفاده کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • وزرا
  • دیپلمات ها
  • مدیران شرکت های دولتی
  • کارگزاران
  • سران کشورها
  • رهبران نظامی
  • روسای جمهور
  • سفیران
  • هنرمندان مشهور
  • شخصیت های سیاسی

خدمات VIP فرودگاه شامل چه مواردی است؟

موضوع مهم دیگری که در مورد خدمات VIP در فرودگاه ها باید به آن اشاره کرد، نوع خدمات ارائه شده است. افرادی که مسئولیت ارائه خدمات VIP را بر عهده دارند باید کارت پرواز مسافر را دریافت کرده، چمدان آن‌ها را جابجا کنند و در سالن یا رستوران مخصوص از این افراد پذیرایی کنند و در ابتدای ورود یک شاخه گل به عنوان هدیه به آن‌ها بدهند.   خدمات ارائه شده شامل اسکورت فرد از طریق گیت امنیتی است. پس از عبور مهمانان سرویس VIP از گیت ورودی با انواع غذاها یا نوشیدنی های خوشمزه و دلپذیر پذیرایی می‌شوند. پس از این مرحله فرد مورد نظر تا هواپیما اسکورت می‌شود. لازم به ذکر است جابجایی این افراد با خودروهای خاص انجام می‌گردد و از اتوبوس معمولی که خریداران بلیط اکونومی را به پرواز می‌رساند، استفاده نخواهد شد. این خدمات VIP محدود به پرواز نیست. همچنین می توانید از خدمات VIP و امکانات ویژه در رستوران فرودگاه بهره مند شوید. در بسیاری از فرودگاه ها، رستوران های مجلل ساخته شده و همه چیز برای پذیرایی از مهمانان ویژه آماده است. بهترین خدمات و امکانات ارائه می‌شود و همه مطمئن می شوند که مسافر تجربه خوشایندی را در این رستوران ها داشته باشد. علاوه بر غذاهای با کیفیتی که در این رستوران های VIP فرودگاهی سرو می‌گردد، تزئینات نیز قابل توجه است و این یکی از مزایای دیگر استفاده از خدمات VIP فرودگاهی است. البته رفتار محترمانه و مودبانه پرسنل نیز در نوع خود قابل توجه است. به طور خلاصه می توان گفت که خدمات VIP فرودگاه بهترین شرایط را برای مسافران ویژه فراهم می‌کند تا منتظر پرواز و شروع سفر خود باشند. خدمات تنها به افرادی ارائه می‌شود که دارای سمت های دولتی و حساس هستند و حتی با پرداخت هزینه نیز امکان استفاده از خدمات VIP فرودگاه برای افرادی که شغل حساس و دولتی ندارند، وجود ندارد.

خدمات CIP چیست؟

علاوه بر خدمات VIP، خدمات CIP در فرودگاه ها نیز ارائه می‎شود. CIP مخفف Commercially Important     Person است و همانطور که از مفهوم این واژه پیدا است، این خدمات به افرادی ارائه می‌گردد که از نظر مالی در موقعیت خوبی قرار دارند.   نکته مهمی که در مورد سرویس CIP فرودگاهی خوب است بدانید این است که بر خلاف خدمات VIP که فقط در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد، همه کسانی که توانایی پرداخت هزینه CIP را دارند می‌توانند از امکانات تعریف شده در این سرویس نهایت استفاده را ببرند. همه افرادی که می توانند برای خدمات CIP فرودگاه پرداخت کنند، اجازه دسترسی به آن را دارند. در میان افرادی که به طور مرتب از این خدمات استفاده می‌کنند، به افراد زیر می‌توان اشاره کرد: مدیران کارخانه ها و مجتمع های تولیدی بزرگ
  • روسای شرکت؛
  • معامله گران؛
  • ورزشکاران؛
  • به طور کلی، همه کسانی که از نظر مالی در وعیت خوبی هستند؛

خدمات CIP فرودگاه شامل چه مواردی است؟

از جمله خدمات ارائه شده در CIP می توان به موارد زیر اشاره کرد:  
  • پرسنلی که در این قسمت سرویس‌دهی می‌کنند،کارت پرواز را برای شما دریافت می‌کنند؛
  • انجام بازرسی های ویژه؛
  • پذیرایی رایگان؛
  • ترانسفر تا پایان پرواز؛
  • تحویل چمدان؛

خدمات CIP فرودگاه شامل چه مواردی است؟

خدمات CIP فرودگاه امام خمینی

تنها فرودگاه ایران که خدمات CIP را ارائه می دهد فرودگاه امام خمینی تهران است. این فرودگاه 7 هزار متر مربع مساحت دارد و در سه طبقه ساخته شده است. کسانی که می توانند هزینه سالن یا خدمات CIP را پرداخت کنند، نیازی به ایستادن در صف های طولانی برای دریافت بلیط هواپیما یا نگرانی در مورد انتقال چمدان ندارند. در این فرودگاه سالن مخصوص CIP برای استراحت این مسافران تدارک دیده شده است و از جمله امکاناتی که در آن به چشم می خورد، فروشگاهی مجلل است که محصولات متفاوت و خاص مانند خاویار، پسته، چرم و … را ارائه می دهد.اینترنت رایگان و سرو انواع نوشیدنی ها از دیگر خدمات قابل توجه موجود در سالن سی آی پی امام خمینی است. علاوه بر این سوئیت هایی نیز برای مسافرانی که نیاز به استراحت دارند در نظر گرفته شده است.

خدمات VIP فرودگاه امام خمینی

همانطور که قبلا ذکر شد، تنها فرودگاهی در ایران که خدمات CIP و VIP ارائه می‌دهد فرودگاه امام خمینی است. برای کسانی که می‌توانند از سالن های VIP استفاده کنند خدمات قابل توجهی در نظر گرفته شده است. از جمله این خدمات میتوان به جمع آوری کارت پرواز توسط پرسنل این سرویس، تحویل بار و چمدان به فرودگاه، پذیرایی در سالن های شیک و بسیار مجلل و … اشاره کرد. کسانی که مجاز به استفاده از این سرویس هستند می توانند به سالن مخصوص مراجعه کنند و به کارهای شخصی یا کارهایی که نیاز به کامپیوتر یا اینترنت دارند رسیدگی کنند. پیشخوان بانکی اختصاصی نیز برای انجام کارهای بانکی برای افراد حاضر در سالن VIP در نظر گرفته شده است.   اگر شخصی قبل از پرواز یک جلسه مذاکره ترتیب داده باشد، می تواند جلسه را در اتاق های ملاقات خصوصی برگزار کند، بدون اینکه نگران این باشد که کسی یا چیزی مزاحم او شود. یک سالن پذیرایی شیک در دو طبقه در این فرودگاه ساخته شده است که مسافران خدمات VIP می توانند بهترین و با کیفیت ترین نوشیدنی‌ها و غذاها را در آن سفارش داده و از آن لذت ببرند.

تفاوت بین خدمات CIP و VIP

یکی از مهم ترین تفاوت های CIP و VIP بحث امنیت است. همانطور که قبلا اشاره کردیم در سرویس VIP تمامی امکاناتی که به مسافران ارائه می‌شود با امنیت همراه بوده و توسط دوربین و یا نگهبان شخصی نظارت می شود. با این حال، چنین چیزی در خدمات CIP وجود ندارد. تفاوت دیگر بین خدمات VIP و CIP هزینه این دو است. هزینه خدمات VIP توسط شرکت ها یا سازمان‌ها پرداخت می‌شود و فرد نیازی به پرداخت این خدمات از حساب شخصی خود ندارد اما در CIP هزینه سرویس بر عهده شخصی است که قرار است از امکانات استفاده کند. خدمات VIP به افرادی که دارای مناصب دولتی هستند داده می شود و به همین دلیل تامین امنیت برای آن‌ها واجب و ضروری به نظر می‌رسد. خدمات CIP به مسافرانی داده می‌گردد که می توانند هزینه این خدمات را پرداخت کنند. داشتن یا عدم تصدی پست دولتی برای دریافت خدمات CIP اهمیتی ندارد و تنها موضوع مهم توانایی مالی برای پرداخت هزینه ها است.

خدمات CIP و VIP را به خوبی بشناسید

در این مقاله خدمات CIP و VIP را به صورت کامل شرح دادیم تا آن‌ها را بشناسید و بدانید که از کدام یک می‌توانید استفاده کنید و در این زمینه مشکلی نداشته باشید. اگر علاوه برای سرویس خدمات CIP به تاکسی‌های لاکچری و راحت برای رسیدن به فرودگان نیاز دارید؛ می‌توانید به سپرتا مراجعه کنید؛ زیرا دارای تاکسی‌های به روز، امکانات مناسب و رانندگان حرفه‌ای است. منبع:

VIP and CIP Services at the Airports

             
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *