Why should the municipality be the institution that determines the internet taxi fare

چرا باید شهرداری نهاد تعیین‌کننده کرایه تاکسی اینترنتی باشد؟

تاکسی‌های اینترنتی از ابتدای دهه 90 کار خود را آغاز کردند. در ابتدای کار، کرایه آن‌ها منطقی بود؛ اما رفته رفته قیمت تاکسی‌ها افزایش بسیاری پیدا کرد. این موضوع سبب اعتراض شهروندان زیادی به این موضوع گشت. به همین دلیل دولت و شهرداری به این موضوع ورود کرد تا از این افزایش‌های کرایه بدون دلیل تاکسی‌های اینترنتی جلوگیری کند؛ زیرا کرایه تاکسی‌های اینترنتی در بسیاری از مسیرها به اندازه 50 درصد که بیشتر از افزایش نرخ مصوب، زیاد می‌شود. در این مطلب قصد داریم، در مورد دلیل‌های اهمیت زیاد تعیین نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی توسط شهرداری‌ها صحبت کنیم و موارد مربوط به آن را برای شما بیان کنیم تا نسبت به این موضوع آگاه شوید.

قیمت نسبت به خدمات منصفانه باشد

بسیاری از مردم به تاکسی‌های اینترنتی اعتراض دارند؛ زیرا قیمت ارایه‌شده با خدمات این تاکسی‌های همخوان نیست. به عنوان مثال در روزهای تابستان، کولر توسط راننده روشن نمی‌شود و این موضوع باتوجه به نرخ کرایه بالای این تاکسی‌ها موضوعی آزاردهنده است. دلیل بروز این اتفاق نبود یک نهاد نظارت‌کننده مانند شهرداری است که با ورودش به این حوزه، این مشکل از بین می‌رود.

امکان انحصارگری تاکسی‌های اینترنتی از بین برود

تاکسی‌های اینترنتی در سال‌های اخیر، با استفاده از قیمت‌دهی غیرمنصفانه انحصارگری ایجاد کردند و با انجام این کار باعث شده‌اند تا دیگر انواع تاکسی‌ها از خط خارج شوند و امکان فعالیت را نداشته باشند. اگر نهاد ناظری وجود داشت، تاکسی‌های اینترنتی امکان انجام این کار را نداشتند. شهرداری با ورودش به تعیین نرخ تاکسی‌های اینترنتی، این مشکل را از بین خواهد برد.

امکان انتخاب بین گزینه‌های مختلف برای مردم ممکن باشد

در سال‌های اخیر تاکسی‌های اینترنتی، با رشد خودشان، کم کم تمامی گزینه‌های ممکن دیگر را حذف کرده‌اند. در این مواقع اگر شما نیاز به تاکسی داشته باشید، تنها گزینه موردنظرتان همین تاکسی‌ها خواهد بود که این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند قیمت خودشان را بالاتر از حد معمول ببرند. اما با وجود یک نهاد ناظر و تعیین‌کننده قیمت مانند شهرداری، امکان انجام این کار از بین خواهد رفت.

ترافیک موجود در شهرها بهتر مدیریت شود

ورود شهرداری‌ها به عنوان نهاد تعیین‌کننده قیمت تاکسی‌های اینترنتی و نظارت این نهاد روی آن‌ها، باعث می‌شود تا این نهاد بتوانند مدیریت بهتری روی ترافیک شهرها نیز داشته باشد؛ زیرا به طور دقیق تعداد تاکسی‌های در حال فعالیت را می‌شناسد و می‌تواند برای تردد آن‌ها برنامه‌ریزی درستی به عمل بیاورد.

نظم بازار تاکسی اینترنتی‌ حفظ می‌شود

اگر یک نهاد مانند شهرداری به عنوان تعیین‌کننده قیمت تاکسی های اینترنتی وجود داشته باشد، نظم بازار نیز حفظ می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز تاکسی موجود باشد و شهروندان در این خصوص دچار مشکل نمی‌شوند.

تعادل بین کاربران و رانندگان حفظ می‌شود

ورود شهرداری به عنوان تعیین‌کننده قیمت می‌تواند باعث ایجاد تعادل بین رانندگان تاکسی و کاربران شود. در حال حاضر بسیاری از راننده‌های تاکسی نسبت به هزینه‌ها و قوانین تاکسی اینترنتی اعتراض دارند، اما امکان اعتراض را ندارند؛ زیرا تا به حال نهاد ناظری وجود نداشت. شهرداری می‌تواند با وضع قوانینی در این جهت از بروز این نارضایتی‌ها جلوگیری کند و به حفظ تعادل کمک کند.

امکان اعتراض به تاکسی‌های اینترنتی وجود داشته باشد

نبود نهاد ناظر تا به حال باعث شده بود تا مردم نتوانند اعتراض‌ها و شکایت‌های خودشان نسبت به خدمات‌دهی تاکسی‌های اینترنتی را به طور قابل قبول پیگیری کنند و به نتیجه برسانند؛ اما با ورود شهرداری به عنوان نهاد ناظر و تعیین‌کننده قیمت باعث می‌شود تا این امکان برای مردم و رانندگان وجود داشته باشد، آن‌ها بتوانند نسبت به خدمات‌دهی تاکسی‌های اینترنتی اعتراض کنند و آن را به نتیجه برسانند.

درآمد رانندگان بهبود پیدا کند

در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی سودهای بسیار بالایی از رانندگان می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها نسبت به میزان کاری که انجام می‌دهند، درآمد کسب نمی‌کنند. با حضور شهرداری به عنوان نهاد نظارت‌کننده بر قیمت، این سودها نیز معقول می‌شود و درآمد رانندگان نیز به طور قابل‌توجهی بهبود پیدا می‌کند.   به طور کلی ورود شهرداری به عنوان نهاد ناظر بر قیمت باعث می‌شود تا قیمت این حوزه منصفانه تعیین شود، امکان انحصارگری از بین برود، تعادل بین کاربران و رانندگان حفظ گردد، امکان اعتراض به تاکسی‌های اینترنتی وجود داشته باشد و به طور کلی این حوزه بهتر کنترل شود و خدمات‌دهی در این زمینه بهبود یابد.  
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *