Zero to one hundred internet taxi startups

صفر تا صد راه‌اندازی تاکسی اینترنتی

خدمات تاکسی اینترنتی یکی از پر مخاطب‌ترین کسب و کارها در جهان است که برای اولین بار با اپلیکیشن «اوبر» در جهان شکل گرفت. این فعالیت به عنوان یک راه حل مفید برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه متقاضیان شناخته شده است و امروزه یک تجارت سودآور محسوب می‌شود. گزارش‌های منتشره جهانی در سال 2022 نشان می‌دهد که تاکسی‌های اینترنتی در آمریکا سودآوری معادل 5/8 میلیارد دلار داشته‌اند؛ رقمی قابل توجه که در کشورهای دیگر اروپایی نیز تقریبا یکسان گزارش شده است. در ایران نیز این کسب و کار با اسم‌هایی مانند اسنپ و تپسی شناخته شده و تحول بزرگی در صنعت حمل و نقل کشور بوجود آورده است. اما به منظور راه‌اندازی یک تاکسی اینترنتی مشابه آنچه در بازار می‌بینیم قدم‌هایی برنامه‌ریزی شده برای طراحی اپلیکیشن و سپس بازاریابی و فروش آن باید مورد توجه قرار گیرند. اما چطور و چگونه؟

نکات کلیدی راه‌اندازی تاکسی اینترنتی

به طور حتم انجام هر کسب و کار آنلاین نیازمند جمع‌آوری اطلاعات کافی، برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن همه جوانب آن است. اما آنچه در مورد تاکسی‌های اینترنتی باید انجام دهید را می‌توان در 6 مورد زیر جستجو کرد:

گام اول

درباره رقبای خود جستجو و به اندازه کافی تحقیق کنید. اینکه دقیقا رقبای شما چه سهمی از بازار را در دست دارند، ویژگی خاص کسب و کار آن‌ها و دلایل موفقیت‌شان چیست و چه استراتژی برای بازاریابی و توسعه فعالیت خود انجام می‌دهند.

گام دوم

ویژگی خاص و وجه تمایز خدمات خود را که به مشتریان ارایه می‌دهید مشخص کنید.

گام سوم

خودروها و رانندگان مورد نیاز خود را مشخص و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. رانندگانی که با مشتریان شما می‌توانند تعامل خوبی داشته باشند.

گام چهارم

ساختمان لازم برای فضای کار و محل فعالیت خود را مشخص کنید.

گام پنجم

برای آینده کسب و کار خود برنامه‌ریزی کرده و استراتژی لازم را تدوین کنید. لازم است در این برنامه‌ریزی کلیه جزییات و الزامات ضروری راه‌اندازی کسب و کار لحاظ شوند.

گام ششم

یک بودجه معقول برای کسب و کار خود لحاظ کرده و به‌دنبال تامین آن از طریق سرمایه‌گذاری شخصی یا خارجی باشید.

گام هفتم

اپلیکیشن مورد نظر خود را با همکاری متخصصان طراحی کنید  

مراحل اصلی راه‌اندازی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی

The main steps of setting up an internet taxi application

مرحله 1: بازارهای هدف خود را مشخص کنید

شروع فرایند طراحی و توسعه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی نیاز به تحقیق و بررسی دقیق دارد. بنابراین لازم است که مشتریان بالقوه خود را شناسایی کرده و برنامه‌ریزی توسعه‌ای خود را بر این اساس تدوین کنید. اینکه هدف اصلی بازار شما کدام دسته از مشتریان و در کدام استان یا شهر هستند قدم اول است. توصیه می‌شود در ابتدا با یک شهر و سپس استان شروع کرده و به تدریج با جذب مشتریان بازار خود را گسترش دهید. به عنوان مثال شاید محل‌های توریستی، اقتصادی‌ترین نقاط در ابتدای شروع فعالیت باشند، البته لازم است فصلی بودن حجم مسافر در این مناطق را نیز بررسی کنید. علاوه بر این تجزیه و تحلیل دقیق بازار و بررسی اپلیکیشن‌های مشابه، دلایل موفقیت و شکست آن‌ها ضروری است. بنابراین دقیقا آن حرکتی را که باید از انجامش دوری کنید را مشخص کنید تا متحمل ضرر و زیان نشوید. یکی دیگر از نکات مهم که می‌تواند در توسعه فعالیت در ابتدای کار کمک کند، بررسی حجم ترافیک در نقاط مختلف و به خصوص در ساعات شلوغی است، شاید بهتر باشد ارایه خدمات در نقاطی که مشکلات ترافیکی دارند را در شروع کار جزء اهداف بازارتان قرار ندهید.

مرحله 2: مدل کسب و کار خود را طراحی کنید.

در این مرحله لازم است پرسونای کاربر، سناریوها، جریان‌های درآمدی، ارزش‌های پیشنهادی و به طور کلی اجزای مدل کسب و کارتان را با نظر متخصصان کسب و کار طراحی و آماده کنید. تجربه نشان داده است که این کار برای موفق شدن پروژه و در نهایت طراحی یک محصول رقابتی ضروری است. یکی دیگر از نکات قابل توجه، تدوین تمام ویژگی‌هایی است که قصد دارید در اپلیکیشن خود ارایه دهید. انجام این کار در آینده فعالیت به خصوص تخمین زمان طراحی، هزینه‌ها و توسعه برنامه بسیار موثر خواهد بود.

مرحله 3: توسعه طرح MVP

پس از انجام تحقیقات نیاز به آماده‌سازی یک نمونه کاربردی از اپلیکیشن است. به طور حتم شما نمی‌خواهید که از همان ابتدا یک برنامه کاربردی در مقیاس کامل و با تمام ویژگی‌ها طراحی کنید. زیرا هدف اصلی، توسعه تدریجی و ساختن یک MVP  (حداقل محصول قابل ارایه) است. در این حالت شما یک محصول کارآمد بدون صرف زمان و هزینه بالا ارایه می‌دهید. بدین صورت قادر هستید در مراحل اولیه توسعه، نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. اما برای توسعه MVP نیاز است ویژگی اصلی اپلیکیشن خود را مشخص کرده و بعد از آن موارد مکمل را اضافه کنید. برای انجام این کار، بهتر است اولویت‌بندی‌های زیر را به‌کار بندید:
  • بررسی پیچیدگی ویژگی
  • ارتباط آن با ویژگی اصلی
  • آیا بهتر است آن را در ابتدا اجرا کنید تا مراحل بعدی توسعه را پیچیده نکنید یا خیر.
  • توسعه ویژگی مذکور چقدر گران است.
به خاطر بسپارید که اپلیکیشن تاکسی اینترنتی مجموعه‌ای از برنامه‌ها برای کاربر نهایی، رانندگان و پنل مدیریتی ویژه شما و کارمندان‌تان است. اما بخش مهمی که در موفقیت آمیز بودن برنامه ضروری است، برنامه طراحی شده برای کاربر نهایی یا مشتری است. این برنامه باید ضمن کاربر پسند بودن و عملکرد خوب، جذابیت ظاهری و طراحی خاصی داشته باشد و در یک کلام بدرخشد!

مرحله 4: بازاریابی و جذب کاربر

هر چند این مبحث بسیار گسترده است اما در اینجا چند نکته اصلی را که بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرند، بررسی می‌کنیم:
  • کدهای تخفیف: حتما شما سایر برنامه‌های تاکسی اینترنتی مثل اسنپ یا تپسی را دیده‌اید. عموم مردم علاقه خاصی به استفاده از کدهای تخفیف در سفرهای خود دارند. هر چند این کار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اما در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی بسیار موثر است.
  • تخفیف‌های مناسبتی: این پیشنهادها هم درست مانند کدهای تخفیف عمل می‌کنند. در نظر گرفتن مناسبت‌های ویژه مانند اعیاد، تاریخ تولد کاربر،…می‌تواند هیجان استفاده از محصول شما را بیشتر کند.

مرحله 5: توسعه و رشد

زمانی که MVP با موفقیت به بازار ارایه شد و اولین مشتریان خود را بدست آوردید، دیگر زمانی برای توقف نیست و باید حرکت رو به رشد خود را ادامه دهید. در این مرحله لازم است از طریق طوفان فکری ایده‌های موثر برای توسعه را یادداشت کرده و با اولویت‌بندی آن‌ها مسیر رو به جلو را ادامه دهید. همچنین تصمیمات خوب و بدی که در طی مسیر باعث موفقیت یا شکست شده است را تجزیه و تحلیل کنید. با این رویکرد، در عین تمرکز بر مجموعه‌ای از اهداف، می‌توانید شرکتی چابک و همگام با بازار داشته باشید.

راه‌اندازی تاکسی اینترنتی طرحی جذاب و نیازمند تخصص

طراحی و راه‌اندازی تاکسی اینترنتی و اپلیکیشن آن کار کوچکی نیست، اما اگر به درستی ساختاردهی شود، انجام آن ساده و جذاب است و شما می‌توانید با کمترین مشکل آن‌را راه‌اندازی کنید. هر چند در ایران این مسیر شاید نیازمند فرایندهای پیچیده‌ای مانند کسب مجوز یا استفاده از پلتفرم‌های آماده خارجی باشد، اما امید است این مقاله در آماده‌سازی ذهنی همه علاقمندانی که مایلند زمان و سرمایه خود را در این مسیر هزینه کنند، مفید باشد. البته حتما قبل از هر کاری با افراد مجرب و متخصص این حوزه مشورت کنید.  
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *