به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در بسیاری از شهرهای جهان، تاکسیها به عنوان وسیلهای لوکس محسوب میشوند، اما در کلانشهر تهران، تاکسیها بخشی از سیستم حملونقل عمومی هستند و مانند مترو و اتوبوس در جابهجایی شهروندان نقش فعالی ایفا میکنند.
تهران با بیش از ۸۰ هزار تاکسی، روزانه حدود ۴ میلیون سفر درونشهری را با این وسیله نقلیه انجام میدهد. سهم بالای تاکسیها در جابهجایی مسافران و بهتبع آن تأثیرشان بر آلودگی هوا، اهمیت رسیدگی به وضعیت این ناوگان را دوچندان میکند. یکی از چالشهای جدی این ناوگان، فرسودگی تاکسیهاست که نیاز به نوسازی را الزامی میسازد.
سالهاست مسئولان در تلاشند تا با نوسازی تاکسیهای فرسوده، چهره شهر را بهبود بخشند. هرچند در سالهای اخیر تغییراتی در این زمینه حاصل شده، اما سرعت فرسودگی تاکسیها از روند نوسازی پیشی گرفته است. به گفته مسئولان، هماکنون نیمی از تاکسیها فرسوده هستند و این امر نیاز به نوسازی خودروهای این ناوگان را بیش از پیش آشکار میسازد.
لزوم نوسازی تاکسیهای فرسوده
خودروهای فرسوده نهتنها مصرف سوخت بالایی دارند، بلکه آلایندههای بیشتری نیز تولید میکنند؛ امری که با مشکلات بهداشتی مانند بیماریهای تنفسی و قلبی در ارتباط است. نوسازی ناوگان میتواند به کاهش این مشکلات و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک شایانی کند.
بر اساس مطالعات، خودروهای جدید به طور متوسط ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر از خودروهای قدیمی آلاینده تولید میکنند. به عنوان مثال، نوسازی هزار تاکسی قدیمی میتواند سالانه حدود ۲۵۰ تن دیاکسید کربن و ۱۰ تن نیتروژن اکسید را کاهش دهد. سن فرسودگی برای خودروهای دوگانهسوز و بنزینی ۱۲ سال، هیبریدی ۱۵ سال و برقی ۲۰ سال تعیین شده است. عدم دریافت دو دوره متوالی معاینه فنی، خودرو را به عنوان فرسوده محسوب میکند. طبق ماده ۸ قانون هوای پاک، وسایل نقلیه فرسوده باید از رده خارج شوند، اما به دلیل چالشهای اقتصادی و نبود زیرساختهای لازم، اجرای این قانون به کندی صورت میگیرد.
تاخیر در پرداخت هزینه اسقاط به تاکسیرانان
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در خصوص موانع نوسازی تاکسیهای فرسوده میگوید یکی از مشکلات اصلی، هزینه اسقاط خودروهاست. هرچند مبلغ پرداختی به ازای اسقاط خودرو در سال جاری افزایش یافته، اما ممکن است این مبلغ تا سه ماه به رانندگان تاکسی پرداخت شود؛ این در حالی است که رانندگان باید این مبلغ را هنگام ثبتنام به عنوان آورده ارائه دهند. مالکی پیشنهاد میکند که در صورت امکان، مبلغ اسقاط در مراحل اولیه پرداخت شود تا روند نوسازی تسریع گردد.
لزوم افزایش تعداد خودروهای پیشنهادی در طرح نوسازی
مالکی همچنین به کمبود خودروهای پیشنهادی در طرح نوسازی اشاره کرده و میگوید: در سال گذشته تنها خودروی سورن در این طرح موجود بود، اما امسال چهار گزینه به این طرح اضافه شدهاند. با افزایش تعداد خودروهای پیشنهادی و مناسبتر شدن قیمتها، اجرای این طرح میتواند موثرتر شود. تاکسیرانانی که خودروهایشان مدل ۱۳۹۰ و قبل از آن است، میتوانند نسبت به نوسازی اقدام کنند و تسهیلات ویژهای برای آنها در نظر گرفته شده است.
انتقاد از روند کند نوسازی تاکسیها
در این دوره مدیریت شهری، حدود ۸ هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده که ۱۷۱ دستگاه از آنها برقی بودهاند. با این حال، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه سالانه ۱.۵ میلیون خودرو در کشور تولید میشود، از سهم اندک تاکسیرانی از این تولید انتقاد کرد و افزود که سازمان تاکسیرانی باید حداقل ۸ هزار دستگاه خودرو را هر سال نوسازی کند.
در همین زمینه، مالکی با اشاره به توان محدود شرکتهای خودروساز داخلی برای ارائه خودروهای مناسب تاکسیرانی، از عدم واگذاری کامل ۳۳۰۰ دستگاه خودروی ثبتنام شده از سال گذشته انتقاد کرد. نوسازی تاکسیهای فرسوده علاوه بر بهبود کیفیت هوا، ظاهر شهر را نیز تغییر میدهد و موجب تسهیل رفتوآمد روزانه شهروندان میشود.