سپرتا بلاگ
تاکسی های برقی در خیابانهای تهران

در چه خیابان‌هایی از تهران تاکسی برقی کار می‌کند؟

کمبود سیستم حمل و نقل عمومی یکی از چالش‌های اساسی شهر تهران است و یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ساکنان این شهر در کنار حل مشکل آلودگی هوا محسوب می‌شود. کمبود ناوگان مترو، اتوبوس و تاکسی از جمله مسائلی است که پایتخت با آن مواجه است و نیاز به توجه مداوم مدیران شهری دارد.

در حال حاضر، تعداد تاکسی‌های فعال در تهران حدود ۸۰ هزار دستگاه است که تقریباً نیمی از آنها فرسوده شده‌اند و عملکرد مناسبی ندارند. شهرداری تهران برای حل این مشکل، برنامه‌هایی را جهت نوسازی و برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی مطرح کرده است، اما این سوال مطرح است که چه زمانی این برنامه‌ها به طور کامل اجرا می‌شوند و دغدغه‌های شهروندانی که هر روز از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند را برطرف خواهند کرد.

شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران، در این زمینه اظهار داشت که مدیریت شهری تصمیم دارد تا تغییراتی اساسی در حمل و نقل سنتی با سوخت فسیلی ایجاد کند و آن را به سمت حمل و نقل مدرن و برقی هدایت کند. او تأکید کرد که به موضوع برقی‌سازی ناوگان تاکسیرانی به‌عنوان پروژه‌ای ملی نگاه می‌شود و طی سال جاری تعداد قابل توجهی تاکسی و ون برقی به سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه خواهد شد.

او همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین ۲ هزار دستگاه خودروی برقی بیان کرد که شهرداری تهران به همراه صندوق کارآفرینی امید، تسهیلاتی با نرخ سود کم برای رانندگان تاکسی فراهم می‌کنند؛ به‌طوری‌که ۳۰۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت سه درصد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات دیگر توسط خودروساز ارائه می‌شود.

تاکسی‌های برقی به صورت گردشی در مناطق پرترافیک تردد می‌کنند؟

مالکی اظهار کرد: نرخ کرایه تاکسی‌های برقی در تهران ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ مصوب شده در ماده ۱۷ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران تعیین شده و به مرحله اجرا درآمده است.

او افزود: با توجه به اینکه تاکسی‌های برقی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، این نوع تاکسی‌ها می‌توانند تا ۸۰ درصد نسبت به تاکسی‌های سوخت فسیلی افزایش کرایه داشته باشند. اما با در نظر گرفتن رفاه شهروندان، این سقف افزایش را محدود کردیم و اکنون رانندگان تاکسی‌های برقی تنها می‌توانند حداکثر ۵۰ درصد به نرخ کرایه اضافه کنند.

مالکی همچنین توضیح داد که تاکسی‌های برقی در حال حاضر به صورت محدود و چرخشی در مناطق پرتردد و شلوغ مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و ترمینال‌ها فعالیت می‌کنند. وی تاکید کرد که این افزایش نرخ تنها شامل تاکسی‌های برقی است که به صورت چرخشی و ویژه در این مناطق به کار گرفته می‌شوند.

خودروهای برقی و گران قیمت‌تر می‌توانند هزینه کرایه بیشتری داشته باشد!

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، درباره کرایه تاکسی‌های برقی توضیح داد که نرخ این تاکسی‌ها توسط شورا تصویب شده است. وی خاطرنشان کرد که بر اساس تصمیمات گرفته‌شده، خودروهای گران‌تر و با امکانات بالاتر مجازند تا ۸۰ درصد بیشتر از تاکسی‌های معمولی کرایه دریافت کنند. اما پیشنهاد سازمان تاکسی‌رانی این بود که افزایش نرخ از ۵۰ درصد تجاوز نکند و در نهایت، نرخ نهایی حدود ۳۰ درصد کمتر از مبلغ پیش‌بینی شده تعیین شد.

او همچنین به قیمت بالای این تاکسی‌های برقی که معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است اشاره کرد و افزود که برخی رانندگان از این مسئله ابراز نارضایتی کرده‌اند و معتقدند که به شرایط آنها توجه کافی نشده است.

چمران در ادامه اظهار داشت که با توجه به عدم نیاز این خودروها به مصرف بنزین، بر اساس مصوبه هیأت دولت، یارانه‌ای به آنها تعلق خواهد گرفت. وزارت نفت اعلام کرده که باید میزان کاهش مصرف بنزین توسط این خودروها ارزیابی شود و در صورت تحقق این کاهش، ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به رانندگان پرداخت خواهد شد. با این حال، او تأکید کرد که لازم است این تسهیلات از ابتدا فراهم شود. رئیس جمهور شهید نیز پیش‌تر با این طرح موافقت کرده بود و چمران ابراز امیدواری کرد که این طرح به نتیجه برسد، چرا که در غیر این صورت، شرایط برای رانندگان دشوار خواهد شد.

ایجاد ایستگاه های شارژ تاکسی برقی در تهران

ایجاد 900 جایگاه شارژ برقی تا پایان سال

هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که تاکنون ۷۴ ایستگاه برای شارژ تاکسی‌های برقی راه‌اندازی شده و این تاکسی‌ها امکان شارژ در منزل را نیز دارند. وی همچنین اشاره کرد که قراردادی با شرکت مپنا منعقد شده است که تا پایان سال، ۹۰۰ جایگاه شارژ جدید ایجاد شود.

هرمزی با بیان اینکه از سال گذشته، موضوع برقی‌سازی با حمایت ویژه رئیس جمهور در اولویت قرار گرفته است، اضافه کرد: شورای ششم و شهرداری تهران بر لزوم گسترش ناوگان برقی تأکید داشته‌اند و به زودی ناوگان تاکسی‌های برقی در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت. همچنین، با همکاری دولت، برای ورود ۲۷ هزار تاکسی برقی جدید در سال جاری به توافق رسیده‌ایم که تاکنون قرارداد ۵ هزار دستگاه نهایی شده است و در خرداد ماه، ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی جدید به ناوگان اضافه شد.

سرانجام نهایی تاکسی برقی در تهران به چه صورتی خواهد بود؟

طبق اعلام معاون شهردار تهران، قرار بود تا در ماه تیر ۱۰۰۰ تاکسی برقی دیگر وارد سیستم حمل و نقل تهران شوند، اما تا به امروز این وعده محقق نشده است. حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت تاکسی‌های برقی در تهران به کجا می‌رسد و چه اقداماتی از سوی دولت و شهرداری برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت انجام خواهد شد. از سوی دیگر، برخی از شهروندان اظهار داشته‌اند که یا تاکسی‌های برقی با ظاهر خاص خود را در سطح شهر مشاهده نکرده‌اند، یا اگر دیده‌اند، این تاکسی‌ها تمایلی به سوار کردن مسافران نشان نمی‌دهند.

در این خصوص، شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران، توضیح داده که تاکسی‌های برقی فعلاً به صورت محدود و گردشی در مناطق پرترافیک مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و پایانه‌ها فعال هستند تا زمانی که تعداد بیشتری تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *