Top 7 Airport Technology Trends to Watch in 2024

6 ترند برتر فناوری فرودگاه که باید در سال 2024 از آن‌ها آگاه باشید

آخرین ترندهای فناوری فرودگاهی بدون شک آینده سفرهای هوایی را تغییر خواهد داد. هوش مصنوعی و متاورس تا توسعه پایدار نه تنها تجربه مسافران را بهبود می‌دهد، بلکه باعث رشد تجارت در فرودگاه‌ها می‌شود. در اینجا شش ترند فناوری فرودگاهی وجود دارد که در انتظار پیشگامان صنعت هوانوردی است که افق های نوآوری خود را به طور قابل توجهی تغییر می‌دهد.

1.     رباتیک

گزارش Mordor Intelligence تخمین زده است که بازار ربات‌های فرودگاهی تا سال 2025 نرخ رشد سالانه 15 درصدی را تجربه خواهد کرد. ربات‌های هوشمند نقش مهمی در رفع نیاز به میزهای سرنشین دار ایفا می‌کنند، زیرا می‌توانند اطلاعات و راهنمایی را در هر زمان و مکانی به مسافران ارائه دهند. علاوه بر این، آنها با ساده‌سازی غربالگری امنیتی، جابجایی چمدان‌ها و مدیریت در بهبود عملیات‌های جاری فرودگاه مفید هستند. ربات های خودکار به ویژه برای افراد دارای معلولیت اهمیت زیادی دارند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که تقریباً 14٪ از بزرگسالان در ایالات متحده ناتوانی های حرکتی را تجربه می کنند، در حالی که نزدیک به 11٪ دارای ناتوانی های شناختی هستند که بر توانایی آنها برای تمرکز و تصمیم گیری تأثیر می‌گذارد. روبات‌های خودکار می‌توانند به این مسافران در مسیریابی در فرودگاه‌ها کمک کنند.

2.     چت جی پی تی ((Chat GPT  برای متحول کردن تجربه مشتری و بهبود عملکردهای صنعت

از زمان راه اندازی چت جی بی تی در اواخر سال 2021، ChatGPT به طور پیوسته محبوبیت پیدا کرده است و بسیاری از افراد راه های جدید و خلاقانه‌ای را برای استفاده از این مدل زبان کشف کرده‌اند. با این حال، نقطه عطف واقعی زمانی فرا رسید که ایر ایندیا اعلام کرد که از GPT4 در وب سایت خود برای بهبود تجربه مشتری استفاده خواهد کرد. مدیر عامل شرکت کمپبل ویلسون در اجلاس هوانوردی CAPA هند در سال 2023 گفت: «استفاده از این مدل زبانی “حیله‌گری” نخواهد بود، بلکه برای ارتقای واقعی عملکرد خطوط هوایی به کار گرفته خواهد شد.» پلتفرم پرداخت آمریکایی Stripe و مورگان استنلی قبلاً قصد خود را برای استفاده از GPT4 اعلام کرده است. با سرمایه گذاری بسیاری از شرکت ها در این فناوری، مدل زبان آینده بسیاری از صنایع از جمله فرودگاه‌ها خواهد بود. مسافران هوایی به زودی این توانایی را خواهند داشت که بدون استرس و دردسری که معمولاً با این کار همراه است، برنامه های سفر شخصی خودشان را بسازند. توسعه ربات‌های چت هوش مصنوعی بسیار چابک‌تر از تکامل اینترنت در چند دهه گذشته است که خبر هیجان‌انگیزی برای صنعت است و باعث بهبودهای بسیاری می‌شود.

3.     سیستم های خودکار عملیاتهای فرودگاهی

فرودگاه‌ها به‌عنوان مکانی ایده‌آل برای آزمایش سیستم‌های خودکار پیشرفته (AAS) هستند که سطح بعدی نوآوری در وسایل نقلیه خودران هستند. AAS از فناوری‌های پیشرفته مانند تشخیص نور و محدوده (LiDAR)، بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند و نیاز به کنترل فیزیکی فعال یا نظارت را از بین می‌برد. AAS می تواند به طور موثر عملیات‌های مربوط به فرودگاه را انجام دهد. با این وجود، مدیران فرودگاه ممکن است در درک الزامات قانونی و نظارتی AAS و ارزیابی مناسب بودن آن‌ها مواردی با چالش روبه‌رو شوند. سرمایه‌گذاری در سیستم‌های خودکار پیشرفته به‌عنوان پذیرنده‌های اولیه می‌تواند به اپراتورهای فرودگاه مزیت رقابتی بدهد، حتی با وجود اینکه آن‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند.

4.     تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته

فرودگاه های فردا به شدت به داده‌ها و فناوری برای اطلاع‌رسانی فرآیندهای تصمیم‌گیری متکی خواهند بود. علی‌رغم فراوانی داده‌های موجود، روش‌های موجود برای مدیریت حجم وسیعی از اطلاعات اغلب در شناسایی و حل مسائل نقص دارند که منجر به تخمین‌های غیرقابل اعتمادی می‌شود که نمی‌توانند هزینه‌های تاخیرهایی را که در سراسر سیستم موج می‌زند، کاهش دهند. اگرچه تاخیر در فرودگاه ها یک اتفاق رایج است، اما با رویکرد مناسب می توان آن را به راحتی کاهش داد. در حالی که داده ها می توانند بینش های ارزشمندی در مورد ترافیک مسافران، برنامه پروازها، زمان تاکسی ها، ظرفیت فرودگاه، رفتار عملیاتی و تاثیر آب و هوا ارائه دهند، اما به تنهایی برای ارائه یک دید جامع که مداخلات به موقع را تسهیل می‌کند، کافی نیست. به این ترتیب، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود  تصمیم‌گیری ضروری است.

5.     واقعیت مجازی و افزوده

انتظار می‌رود بازار واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در هوانوردی با ارزش پیش‌بینی شده 1372 میلیون دلار تا سال 2025 رشد قابل‌توجهی داشته باشد. فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی طیف وسیعی از کاربردها را در صنعت هوانوردی از جمله آموزش، نگهداری و شناسایی خطرات احتمالی، در بر می‌گیرند. این فناوری‌ها رویکردی فراگیر و تعاملی را ارائه می‌کنند که اکوسیستم هوانوردی را برای بهبود کارایی وظایف مختلف به هم متصل می‌کند و منجر به عملیات روان‌تر و صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. استفاده از XR و Metaverse در هوانوردی فرصت هایی را برای بهبود تجربه مشتری، مقرون به صرفه کردن و ایمن‌تر کردن محیط برای یادگیری و نگهداری اثر ویژه دارد. در نتیجه، انتظار می‌رود خطوط هوایی به سرعت این راه‌حل‌ها را برای بهبود تجربه هوایی و زمینی اتخاذ کنند. Virtual and Augmented Reality علاوه بر این، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) صرفاً اصطلاحات مد روز برای تقویت اثربخشی آموزش پرسنل و کارکنان نیستند، بلکه پتانسیل بسیار زیادی در ارائه سرگرمی های بی نظیر در پرواز دارند. لوفت هانزا آزمایشی از عینک ویدیویی Avegant’s Glyph را در سالن تجاری واقع در فرودگاه فرانکفورت انجام داد و به مسافران یک تجربه سینمایی هدیه داد.

6.     اینترنت اشیا، 5G و فضای ابری

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در سفرهای هوایی مسافران با آن مواجه می‌شوند، مربوط به زیرساخت‌های قدیمی و تلاش بی‌وقفه برای همگام شدن با افزایش تعداد مسافران است. هر سال، صف‌ها طولانی‌تر می‌شوند، پروازها بیش از حد رزرو می‌شوند و فضای افراد موجود در فرودگاه از ظرفیت آن فراتر می‌رود، در نتیجه فشار بیش از حد بر زیرساخت‌های فرودگاه وارد می‌شود و از استانداردهای پایدار برای مسافران و سهامداران فرودگاه فراتر می‌رود. تنها در ایالات متحده، میانگین ترمینال چهار دهه قدمت دارد و تا سال 2037، انتظار می‌رود که تعداد مسافران هوایی جهانی به 8.2 میلیارد نفر برسد که تضاد فاحش بین رشد مسافران و آمادگی زیرساخت‌ها را برجسته می‌کند. برای مقابله با این چالش، فرودگاه‌ها و خطوط هوایی مشترکاً در تقویت پایانه‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا نیازهای آینده را برآورده کنند. با این وجود، این حرکت نوسازی تأثیر مخربی بر مسافران خواهد داشت، زیرا آنها باید هرج و مرج ناشی از فعالیت های ساخت و ساز مداوم را تحمل کنند. در آینده، فناوری‌های نوظهور مانند اینترنت اشیا (IoT)، 5G، ابر و هوش مصنوعی (AI) به طور جمعی عملیات پایدار فرودگاه را تسهیل می‌کنند. یکی از این زمینه‌ها تاکسی فرودگاه ها است. تاکسی فرودگاه می‌توانند از این فناوری ها برای کنترل خدمات مشتری و انجام بهتر آن استفاده کنند.

ترندهای فرودگاهی را برای بهبود تاکسی فرودگاه و فرودگاه‌ها بشناسید

در سال 2024، فرودگاه‌ها شاهد افزایش استفاده از رباتیک، ، سیستم‌های مستقل، تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوشمندی مکان و سایر فناوری‌ها خواهند بود. روبات‌های هوشمند، سیستم‌های خودکار پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها با ساده‌سازی غربالگری امنیتی، جابجایی چمدان‌ها و مدیریت فرودگاه‌ها ، تجربه مسافران را بهبود می‌دهند. فرودگاه‌ها برای اطلاع‌رسانی به فرآیندهای تصمیم‌گیری به شدت به داده‌ها و فناوری تکیه می‌کنند. علاوه بر این، ChatGPT با ایجاد برنامه های سفر شخصی برای مسافران هوایی بدون استرس و دردسر، باعث متحول‌شدن تجربیات مشتریان می‌شود. همچنین این فناوری‌ها سبب می‌شوند تا خدمات تاکسی فرودگاه و کیفیت آن نیز به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. برای رزرو تاکسی فرودگاه می‌توانید به سپرتا مراجعه کنید. خودروهای سپرتا تنوع زیادی دارد، شما را بدون دردسر به فرودگاه می‌رسانند، بسیار راحت هستند و قیمت مقرون به صرفه و مناسب دارند؛ همین موضوع سپرتا را به بهترین برنامه رزرو فرودگاه تبدیل کرده است. منبع: Top 7 Airport Technology Trends to Watch in 2024
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *