ارسال کالا و بسته بدون آسیب، خراش یا شکستگی یکی از اولین اصول جابجایی مرسولههای پستی از یک نقطه به نقطه دیگر است. با توجه به اینکه مواد غذایی، شکستنیها، مدارک مهم و پوشاک هر یک روش بستهبندی مخصوص به خود را دارند، انتخاب بهترین روش بسته بندی کالا و مرسوله تضمینی برای تحویل سالم به گیرنده است. زیرا اگر غیر این باشد، ارسال ایمن بسته با پست معنا و مفهوم خود را از دست میدهد. کلیه شرکتهای خدمات پستی متعهد هستند که برای آسیب نرسیدن به هر مرسوله آنرا به بهترین و مطمئنترین شکل بستهبندی کنند. برای آشنایی با انواع بستهبندی مطمئن، در این مطلب راهنمایی کاملی با توجه به نوع مرسوله از لحاظ جنس جعبه بستهبندی، مواد میانی محافظ و نوشتن صحیح نشانی داریم.
نکات مهم در بهترین روش بسته بندی کالا و مرسوله
انتخاب بهترین شیوه بستهبندی و سفارشیسازی آن با توجه به نوع مرسوله تضمین تحویل سالم مرسوله است. در این میان موارد تهیه جنس مناسب جعبه بستهبندی، نوشتن صحیح نشانی گیرنده و فرستنده و استفاده از خدمات جانبی شرکتهای پستی مانند بیمه مرسوله از مهمترین نکات هستند.
توجه به فهرست ممنوعات پستی
اولین مرحله که قبل از بستهبندی باید توجه کنیم، توجه به فهرست ممنوعات پستی است. برخی مرسولههای با توجه به خطرناک بودن حمل آنها یا مغایرت از نظر قوانین اداره پست قابل ارسال نیستند و حتی حمل آنها شامل جریمه است. اسامی ممنوعات پستی را میتوانید در مطلب «فهرست موارد ممنوعه در پست عادی، پیشتاز و اکسپرس» مطالعه کنید. البته شرکتهای خدمات پستی پیش از نهایی کردن ثبت سفارش ارسال مرسوله، کلیه موارد را با فرستنده از این لحاظ بررسی میکنند.
جنس مناسب جعبه بستهبندی
با توجه به نوع مرسوله انواع مختلفی از جعبه ها یا پاکتهای بستهبندی توسط اداره پست یا شرکتهای خدمات پستی استفاده میشود:
جعبههای مقوایی چند لایه
جعبههای مقوایی رایجترین و ایمنترین بستهبندی برای انواع مرسوله هستند. معمولا برای این کار از جعبههای مقوایی سه لایه یا پنج لایه استفاده میشود که نوع پنج لایه برای کالاهای سنگین و حجیم است تا احتمال آسیب به حداقل برسد.
بستهبندی وکیومی
بستهبندی وکیومی برای مواد غذایی و نوشیدنیها بهترین گزینه است. در این روش با استفاده از دستگاه مخصوص هوای داخل بسته بیرون کشیده میشود تا از آلودگی و فساد آن جلوگیری شود. با این کار عطر و طعم ماده غذایی هم در بهترین حالت خود خواهد بود.
مواد میانی محافظ داخل بسته
بعد از انتخاب نوع جعبه، برای حفظ مرسوله در برابر ضربه و جابجایی آن در طول مسیر از مواد مختلفی بهعنوان محافظ مرسوله استفاده میشود. رعایت این موضوع بهخصوص در مورد مواد شکستنی و کالاهای حساس مانند تجهیزات الکترونیکی بسیار اهمیت دارد. معمولا در اداره پست و شرکتهای ارائهدهنده خدمات از مواد زیر برای این منظور استفاده میشود:
پلاستیک حبابدار
پلاستیکهای حبابدار یکی از رایجترین مواد میانی بستهبندی انواع کالا هستند. لایههای پلاستیکی که در بین آنها حبابهای کوچک هوا قرار دارد و دور بسته پیچیده میشوند. ضربهگیری مناسب، محافظت در برابر خراش و انعطافپذیری بالا از مهمترین ویژگیهای این نوع محافظ در بستهبندی است. سلفونهای حباب دار معمولی و ریز برای کالاهای سبک و سلفونهای حبابدار درشت برای کالاهای سنگین کاربرد دارند. البته پاکتهای حبابدار هم وجود دارند که معمولا برای بستهبندی کتاب استفاده میشود. همچنین نوعی پلاستیک حبابدار ضد الکتریسته ساکن هم وجود دارد.
فومهای قالبی
فومهای قالبی، قطعههای فوم مانندی هستند که به اشکال مختلف بریده میشوند و مرسوله داخل آن قرار میگیرد. این نوع فوم برای بستهبندی کالاهای حساس الکتریکی، اشکال با ابعاد نامنظم و غیر استاندارد و جواهرات ظریف استفاده میشود.
بالشتکهای بادی
این نوع محافظ، کیسههای پر از هوا هستند که در فضای خالی بستهبندی قرار میگیرند تا مرسوله در داخل بسته جابجا نشود. بالشتکهای بادی بیشتر برای بستهبندی بارهای سبک تا متوسط و کم حجم کاربرد دارند.
شرینک زیپ
یک نوع بستهبندی پلاستیکی که بعد از قرارگیری دور مرسوله، با دستگاه مخصوص جمع میشود تا کاملا داخل آن قرار گیرد. این روش برای بستهبندی قطعات الکترونیکی، لوازم خانگی کوچک و کالاهای حساس در برابر گرد و غبار و رطوبت کاربرد دارد.
محکم کردن درب و اطراف بسته
بعد از انتخاب نوع جعبه هم با توجه به وضعیت مرسوله از چسبهای مخصوص برای محکم کردن درب و اطراف بسته استفاده میشود. همچنین برای موارد شکستنی، لیبل مخصوص هم روی جعبه برای احتیاط در حمل آنها قرار میگیرد.
درج صحیح نشانی فرستنده و گیرنده
درج کامل اطلاعات فرستنده و گیرنده روی لیبلهای پستی از گم شدن بستهها در مسیر و عدم تحویل آنها جلوگیری میکند. برخ یاز شرکتهای ارائهدهنده خدمات پستی اطلاعات را روی این لیبلها چاپ میکنند. این کار احتمال پاک شدن نشانی نوشته شده با خودکار را از بین میبرد. بنابراین در صورت امکان استفاده از این خدمت سفارشی در تحویل ایمن بسته بهدست گیرنده بسیار کمککننده است. همچنین فروشگاههای آنلاین و شرکتها نیز میتوانند با درج لوگو روی لیبل بهعنوان یک تراکت تبلیغاتی و جلب اعتماد بیشتر مشتریان از این روش بستهبندی استفاده کنند.
استفاده از بیمه و خدمات جانبی
اداره پست و همچنین شرکتهای همکار با توجه به ارزش اعلامی مرسوله از طرف فرستنده، درصدی را بابت بیمه مرسوله از جهت آسیب نرسیدن به آن در نظر میگیرند. همچنین پستهای ویژه و اکسپرس غرامت لازم برای آسیب احتمالی به مرسوله حین پست یا دیرکرد غیر عادی بسته را به فرستنده پرداخت میکند. بر اساس آخرین آییننامه اداره پست بیمه عمومی مرسولهها متناسب با ارزش تا سقف ۴ میلیون تومان و غرامت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است.
انتخاب بهترین شرکت خدمات ارسال بسته
آخرین مرحله که برای ارسال ایمن بسته به مقصد و تحویل آن در موعد مقرر باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب بهترین شرکت خدمات ارسال بسته با بهترین روش بسته بندی کالا است. ارسال مرسوله از طریق اداره پست به دلیل نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر وقتگیر و هزینهبر است. زیرا علاوه بر اتلاف وقت در ترافیک، انتظار در صفهای طولانی اداره پست چالش بزرگتری خواهد بود. اداره پست برای رفع این موضوع قراردادهای همکاری با شرکتهای مختلفی منعقد کرده که هر یک خدمات مربوط به تحویل و ارسال بسته را انجام میدهند. همه افراد، سازمانها، شرکتها و فروشگاههای آنلاین میتوانند بعد از ثبت درخواست آنلاین یا تلفنی مرسوله خود را درب منزل یا محل کار به سفیران شرکت تحویل دهند.
«سپرتا» یکی از شرکتهای همکار اداره پست در ارسال بسته است که خدمات ویژهای را نیز برای تمام مشتریان ارائه میکند. به محض ثبت درخواست از طریق وبسایت، اپلیکیشن یا سفارش تلفنی، سفیران سپرتا برای تحویل به محل گیرنده مراجعه میکنند. زمان مراجعه سفیر مطابق درخواست مشتریان از طریق پنجرههای زمانی مشخص و در راس ساعت دلخواه فرستنده بسته انجام میگیرد. همچنین خدمات بستهبندی سفارشی با رعایت کامل ایمنی و جلوگیری از آسیب احتمالی مرسوله و درج لیبل چاپی روی بسته متناسب با نوع مرسوله انجام میگیرد. شرکتها و سازمانها نیز میتوانند لوگوی خود را روی بسته چاپ کنند تا فعالیت ارسال و تحویل بسته کاملا اختصاصی باشد. از آنجا که خدمات پستی به دو شکل ویژه و اکسپرس انجام میگیرد، هر یک از این موارد همراه بیمه و پرداخت غرامت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در صورت آسیب احتمالی به مرسوله هنگام جابجایی است.
«در سپرتا هر بسته یک داستان است که آنرا در کوتاهترین زمان ممکن با بهترین روش بستهبندی به مقصد میرساند.»