پرداخت در محل یکی از روشهای موثر برای افزایش اعتماد مشتریان در ارسال بسته با پست است. این سرویس در حال حاضر نقش مهمی در تجارت الکترونیک و تحویل کالا برای فروشگاههای اینترنتی دارد. به این شکل مشتری بعد از اطمینان از دریافت بسته اقدام به پرداخت هزینه کالا یا هزینه ارسال میکند. بنابراین افرادی که نسبت به خرید آنلاین هنگام ثبت سفارش تردید دارند، با اطمینان بیشتری خرید خود را تکمیل میکنند. این موضوع با افزایش رضایت مشتری، باعث جذب بهتر وی به فروشگاه اینترنتی میشود. در این مطلب بعد از توضیح فواید و چالشهای استفاده از سرویس پرداخت در محل برای دریافت هزینه ارسال بسته با پست، شرکتهای معتبر خدمات پستی دارنده این سرویس را نیز معرفی میکنیم.
سرویس پرداخت در محل چیست؟
سرویس پرداخت در محل یک روش تراکنش مالی است که در آن گیرنده میتواند هزینه کالا یا هزینه پستی آن را هنگام دریافت بسته پرداخت کند. به این معنا که هزینه ارسال بسته با پست در زمان ثبت سفارش دریافت نمیشود و مشتری فقط بعد از اطمینان از تحویل بسته اقدام به پرداخت وجه میکند.
از آنجا که بسیاری از افراد هنگام خرید آنلاین از فروشگاههای اینترنتی نگران عدم دریافت کالا یا تفاوت آن با سفارش ثبت شده خود دارند، سرویس پرداخت در محل تا حد زیادی این نگرانی را برطرف میکند. این موضوع بهخصوص در مراحل اولیه فعالیت فروشگاه باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان میشود. از طرف دیگر شرکتهای خدمات پستی که این گزینه را برای مشتریان خود در نظر میگیرند، در بازار رقابتی متمایز خواهند بود. شرایط و جزییات پرداخت در این روش بسته به توافقنامه بین دو طرف متفاوت است و کسب و کارها یا فروشگاههای اینترنتی با استفاده از این سرویس قادر به مدیریت بهتر جریان نقدینگی خود هستند.
انواع سرویس پرداخت در محل برای ارسال بسته با پست
پرداخت در محل بسته به سیاستهای فروشنده و روش خرید به دو شکل اصلی پسکرایه یا پرداخت کامل هزینه انجام میشود. هر یک از این روشها مزایا و چالشهای خود را برای مشتری یا شرکت خدماتدهنده دارد.
پس کرایه
در پس کرایه فقط هزینه حمل یا ارسال بسته با پست در زمان تحویل بسته به گیرنده درب محل دریافت میشود. در این حالت فرد، هزینه خرید کالا را به فروشگاه پرداخت کرده است و هزینه حمل و نقل را هنگام دریافت به سفیر شرکت خدمات پستی پرداخت میکند. فایده پس کرایه برای مشتری، عدم پرداخت هزینه پستی و حمل کالا هنگام ثبت سفارش است. فروشگاه نیز به این شکل اطمینان خاطر بیشتری برای ارسال کالا دارد، زیرا فقط هزینههای بخش مربوط به حمل کالا را مدیریت میکند.
پرداخت کامل در محل
در روش پرداخت کامل در محل (Cash on Delivery |COD) مشتری کل هزینه کالا و هزینه حمل را هنگام دریافت بسته پرداخت میکند. این حالت با توجه به اینکه مشتری مجبور به پرداخت مبلغ هنگام ثبت سفارش نیست، بهخصوص برای فروشگاههای اینترنتی تازه تاسیس یک روش جلب اعتماد بیشتر است. زیرا مشتری با خیال راحت سفارش خود را ثبت میکند و تا لحظه تحویل و اطمینان از دریافت کالا کل هزینه را به سفیر شرکت پرداخت میکند. البته در روش پرداخت کامل فروشنده با ریسک احتمال برگشت مرسوله و تاخیر دریافت وجه روبرو است.
البته در هر یک از این روشها هزینه به شکل آنلاین، نقدی، اپلیکیشن موبایلی یا دستگاه پوز قابل دریافت است.
مزیتها و چالشهای سرویس پرداخت در محل
فروشگاههای اینترنتی و مشتریان هر یک بنا بر دلایلی از سرویس پرداخت در محل استفاده میکنند. قرار دادن این گزینه در فهرست خدمات فروشگاه یا تمایل مشتری به دریافت این خدمت فواید و چالشهای مختلفی به شرح زیر برای هر دو طرف دارد.
مزیتها و چالشها برای فروشگاههای اینترنتی
فروشگاههای اینترنتی با استفاده از سرویس پرداخت در محل مزیتها و چالشهای زیر را تجربه میکنند.
مزیت
- تقویت اعتبار برند و اعتمادسازی
این روش با ایجاد اعتماد برای مشتری نگرانی آنها بابت کیفیت وعده داده شده را کاهش میدهد. بنابراین مشتری بیشتری به فروشگاه جذب میشود و به خصوص افرادی که تازه با کسب و کار آشنا شدهاند، آرامش و اطمینان بالاتری موقع ثبت سفارش دارند.
- افزایش میزان فروش
در بسیاری از موارد مشتریان موقع خرید اینترنتی به دلایل مختلف دچار شک و تردید شده و سفارش خود را تا مرحله پرداخت تکمیل نمیکنند. سرویس پرداخت در محل بهخصوص روش COD با ایجاد اطمینان خاطر، نرخ فروش فروشگاه را بالاتر میبرد.
چالشها
در کنار دو مزیت اصلی سرویس پرداخت در محل برای فروشگاهها، موارد زیر چالشهای اصلی این مسیر است.
- تاخیر دریافت وجه کالا یا هزینه ارسال بسته با پست
اگر به هر دلیلی مانند حضور نداشتن گیرنده در محل یا درج نادرست نشانی روی بسته، تحویل کالا به گیرنده با تاخیر انجام شود، دریافت وجه هم به همان اندازه با تاخیر انجام میگیرد. این موضوع بهخصوص برای فروشگاههای اینترنتی کوچک میتواند چالشبرانگیز باشد.
- احتمال عدم پذیرش کالا توسط مشتری
در برخی موارد به خصوص زمانهایی که تحویل بسته با تاخیر انجام بگیرد، ممکن است گیرنده هنگام تحویل نظر خود را تغییر دهد و بسته را تحویل نگیرد. در این مواقع بسته به فروشگاه بازگردانده میشود که هزینه اضافی برای فروشگاه خواهد داشت.
- مشکل تسویه با شرکتهای واسط پستی
بهترین کار برای ارسال بسته با پست، واگذاری آن به شرکتهای خدماتدهنده واسط است تا فرایند ارسال بهطور کامل توسط آنها انجام گیرد. در روش پرداخت محل با همکاری شرکتهای خدمات پستی، هزینه ارسال یا هزینه کالا به حساب آن شرکت واریز میشود و بعد از آن در دوره زمانی مشخص به حساب فروشگاه منتقل میشود. این موضوع کنترل فروشگاه بر فرایند حمل و نقل را کاهش میدهد و در صورت واگذاری عملیات به شرکتهای نامعتبر، ریسک گم شدن بسته یا عدم واریز وجه ارسال توسط شرکت را دارد. ضمن اینکه برای ثبت دقیق تراکنشها لازم است سیستم مدیریت مالی مناسبی را در نظر گرفت.
مزیتها و چالشها برای مشتریان
مشتریان فروشگاهها و افرادی که از خدمات سرویس پرداخت در محل استفاده میکنند در کنار چالشهای این سرویس از مزیتهای بسیار آن نیز میتوانند استفاده کنند. مهمترین موارد به شرح زیر هستند:
مزیتها
- امکان بررسی سلامت کالا
با سرویس پرداخت در محل COD یکی از نگرانیهای بزرگ مشتریان در مورد آسیب احتمالی بسته از بین میرود. در این حالت گیرنده میتواند بعد از بررسی کامل کیفیت و در صورت رضایت کامل هزینه آنرا پرداخت کند. این مزیت بهخصوص در مورد کالاهای گرانقیمت بسیار قابل توجه است و اعتماد مشتری برای خرید از فروشگاه را بیشتر میکند.
- امکان انتخاب نوع پرداخت
پرداخت در محل یک گزینه انتخابی برای مشتریان است که قادر هستند روش پرداخت خود را با توجه به نیاز انتخاب کنند. قابلیت پرداخت وجه ارسال بسته با پست از طریق دستگاه پوز یا بهصورت نقدی انعطاف بیشتری به مشتری برای پرداخت هزینه در اختیار او قرار میدهد. موضوعی که عامل اصلی افزایش وفاداری و رضایت او از فروشگاه خواهد بود.
چالشها
- محدود بودن سرویس در برخی مناطق
بعضی شرکتهای خدمات پستی، سرویس پرداخت در محل را برای همه مناطق پوشش نمیدهند. از طرفی فروشگاهها یا شرکتهای خدمات حمل و نقل هم ممکن است این سرویس را فقط برای بعضی موارد خاص مثلا کالاهای گرانقیمت با وزن مشخص بسته ارائه کنند.
شرکتهای ارائهکننده سرویس پرداخت در محل برای ارسال بسته با پست
اداره پست در تحویل حضوری بستههای پستی، خدمات پرداخت در محل ندارد. اما از آنجا که شرکت ملی پست بعضی از خدمات ارسال بسته خود را به شرکتهای واسط واگذار کرده است، آنها از این سرویس پشتیبانی میکنند. «سپرتا» یکی از این شرکتهای واسط است که به عنوان یک پلتفرم آنلاین بین فروشگاههای اینترنتی و مشتریان خدمات متمایزی را در ارسال بسته با پست انجام می دهد.
کلیه فروشگاههای اینترنتی میتوانند با ارسال درخواست آنلاین یا تلفنی سفارشهای پستی خود را از طریق سپرتا، تحویل دهند. سپرتا در این مسیر علاوه بر امکان پرداخت در محل برای ارسال بسته با پست، خدمات دیگری را نیز به شرح زیر ارائه میکند:
- تحویل بسته درب محل فروشگاه در زمانهای توافقی
- تسهیلات اعتباری برای پرداخت هزینه پستی
- انبارداری بستهها تا زمان ارسال
- یکپارچه کردن سرویس پستی سپرتا با سیستم فروشگاه
- بیمه بسته
- بستهبندی سفارشی با امکان درج لوگو
- سیستم رهگیری آنلاین بسته
- تعرفه رقابتی
با سپرتا بدون مراجعه به اداره پست و انتظار در صفهای طولانی نگرانی بابت ارسال بسته با پست نخواهید داشت. اعتبار چندین ساله، پرسنل آموزشدیده و تحویل سریع، مسیری مطمئن است که از طریق سپرتا بهراحتی به آن دسترسی خواهید داشت.


