در دنیای پرشتاب امروزی، مردم در هر کاری که انجام میدهند، بسیار به فناوری تکیه میکنند. فناوریهای نوظهور با ارائه خدمات راحت انبوه به درب منزل ما زندگی ما را سادهتر میکند. این شامل همه چیز از خرید آنلاین تا تحویل غذا می شود و همه آنها به راحتی در دسترس است. تاکسی اینترنتی یکی از این نوع خدمات است که محبوبیت بسیار بالایی دارد. اما تاکسی اینترنتی چگونه کار می کند و چگونه شما میتوانید برنامه تاکسی اینترنتی خودتان را ایجاد کنید؟
در این مقاله، ما شما را به پشت صحنه فرآیند توسعه اپلیکیشن میبریم و نکات مفیدی را در مورد نحوه ساخت اپلیکیشن تاکسی در سال 2023 با شما به اشتراک میگذاریم. در این مقاله به موارد زیر به طور کامل پرداخته میگردد:
- برنامه تاکسی اینترنتی چیست؟
- برنامه تاکسی اینترنتی چگونه کار میکند؟
- چه کسانی نیاز به راهاندازی برنامه تاکسی اینترنتی دارند؟
- چه ویژگی های کلیدی برای مشتریان، رانندگان و مدیران مهم است؟
- چگونه با اپلیکیشن تاکسی اینترنتی میتوان کسب درآمد کرد؟
- چگونه گام به گام اپلیکیشن تاکسی اینترنتی بسازیم؟
- پیشگامان آسیا در زمینه ساخت تاکسی اینترنتی چه کمکی به شما میکند؟
با ما همراه باشید تا با تمامی این موارد آشنا شوید.
اپلیکیشن تاکسی اینترنتی چیست؟
به طور خلاصه، اپلیکیشن تاکسی اینترنتی برنامه ای است که به شما امکان میدهد خدمات تاکسی را در دسترس داشته باشید. با کمک یک گجت هوشمند و اینترنت، چنین برنامههایی به کاربران امکان میدهند ماشین و راننده رزرو کنند تا آنها را به مقصد مورد نظر خود برسانند.
اغلب، چنین برنامههایی ویژگیهای مفید دیگری مانند امکان برنامهریزی برای یک زمان خاص، چت کردن یا تماس با راننده، ردیابی مسیر و پرداخت هزینه خدمات با کارت اعتباری نیز ارائه میکنند. همچنین، تقریباً همیشه یک سیستم رتبهبندی مناسب وجود دارد که به مشتریان و رانندگان امتیاز خاصی بر اساس بررسیهای متقابل اعطا میکند، این ویژگی به فرد کمک میکند تا با اطمینان بیشتری از این برنامهها استفاده کنند.
پیشگام در بازار اپلیکیشن های تاکسی درخواستی Uber بود. این شرکت اپلیکیشن معروف خود را در سال 2009 منتشر کرد و باعث دگرگونی کل بازار خدمات تاکسی شد. امروزه، پس از موفقیت اوبر، واضح است که ارائه دهندگان خدمات تاکسی که دارای یک راه حل برنامه مقیاس پذیر هستند، به میلیاردر تبدیل خواهند شد، زیرا پیش بینی می شود اندازه این بازار از مرز 318 میلیون دلار در سال 2024 گذر کند. به لطف سهولت رزرو و کرایههای پایین تاکسی، پیشبینی میشود که بازار تاکسی اینترنتی نرخ رشد سالانه مرکب 10.08 درصد بین سالهای 2020 تا 2025 داشته باشد. بنابراین، اگر به دنبال یک کسب و کار پردرآمد هستید، بهتر است که به سمت تاکسی اینترنتی بیایید.
اپلیکیشن تاکسی اینترنتی چگونه کار میکند؟
همه برنامه های رزرو تاکسی به سه نوع کاربر – مشتری، راننده و مدیر خدمات میدهدد. هدف از استفاده و عملکرد برای هر گروه از کاربران متفاوت خواهد بود. بنابراین، در واقع در هنگام ساخت باید توجه کنید که در واقع در حال ساخت سه برنامه متفاوت برای سه گروه از کاربران هستید. اما این برنامهها چگونه کار میکند؟
- از دیدگاه مشتری، این فقط یک برنامه رزرو است که به آنها امکان می دهد تاکسی پیدا کنند تا آنها را از یک مقصد به مقصد دیگر برساند. تمرکز اصلی در اینجا بر شهودی بودن و تجربه کاربر است.
- از منظر یک سرپرست، برنامه شما مانند یک پنل مدیریت کار می کند که به آنها امکان می دهد رزروها، مشتریان و خودروهای موجود را ببینند و گردش کار را مدیریت کنند.
- رانندگان خودروها ضروری ترین کاربران شما خواهند بود. از دیدگاه آنها، برنامه شما متنوع ترین عملکرد را خواهد داشت. برای یک راننده، برنامه شما باید بهعنوان داشبورد کار، ابزار تحلیلی پیشرفت و درآمد، ابزار ارتباط با مشتری، مرکز پشتیبانی و ناوبر GPS آنها عمل کند.
چه کسی نیاز به ایجاد یک برنامه تاکسی اینترنتی دارد؟
حالا، قبل از اینکه ادامه دهیم و به شما بگوییم که چگونه یک اپلیکیشن تاکسی بسازید، قصد داریم به شما بگوییم، چه کسی نیاز به ایجاد آن دارد.
ارائهدهندگان خدمات تاکسی
بدیهی است که ارائه دهندگان خدمات تاکسی اولین نوع کسب و کاری را ایجاد می کنند که باید بدانند چگونه یک اپلیکیشن تاکسی بسازند و باید چنین راه حلی را پیاده سازی کنند. با کمک یک اپلیکیشن، شرکتهایی که چنین خدماتی را ارائه میکنند، میتوانند برند بهتری را بسازند، تجربیات مشتری را بهبود بخشند و به ترتیب درآمد بیشتری کسب کنند.
اما مهمتر از همه، با توجه به تقاضای زیاد برای چنین برنامههایی و نرخ رشد بالای بازار رزرو آنلاین تاکسی، ایجاد اپلیکیشنهای به ارائهدهندگان خدمات تاکسی اجازه میدهد، بتوانند با دیگران در این زمینه رقابت کنند.
شرکتهای خدماتدهنده حمل و نقل
جدا از شرکت هایی که خدمات تاکسی را ارائه می دهند، به ویژه، ارائه دهندگان انواع دیگر خدمات حمل و نقل نیز نیاز به ایجاد تاکسی اینترنتی خواهند داشت. به عنوان مثال، شرکتهای خدماتی مانند BlaBlaCar و همچنین FlixBus دقیقاً تاکسی نیستند. آنها خدمات حمل و نقل را ارائه میدهند و میتوانند با برخورداری از تاکسی اینترنتی نسبت به دیگر رقبا متفاوت عمل کنند. به این صورت راحتتر با آنها رقابت میکنند و در این زمینه میتوانند موفقتر باشند.
فرودگاهها و سازمانها و شرکتهای متوسط و بزرگ
روزانه افراد زیادی به فرودگاهها میآیند که برای رفت و آمد به تاکسی نیاز دارند. از طرفی دیگر سازمانها بزرگ و متوسط برای حمل و نقل کارمندانشان نیاز به وسایل حمل و نقل دارند. راهاندازی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی میتواند به این مجموعهها کمک کند تا بتوانند به این هدفهای خودشان برسند و رضایت مخاطبان و کارمندانشان را به طور قابلتوجهی بهبود دهند.
نحوه ساخت اپلیکیشن تاکسی اینترنتی: ویژگیهای کلیدی برای مسافران
برای پاسخ به سوال «چگونه برنامه تاکسی را خودتان ایجاد می کنید»، شناسایی ویژگیهای کلیدی برای کاربران الزامی است.
ورود/ثبت نام
این ویژگی اساسی است که به مشتریان اجازه میدهد به سیستم شما بپیوندند و در آنجا بمانند. این بخش امکان استفاده از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی را به آنها میدهد و آنها میتوانند به راحتی دادههای خودشان را در آن ذخیره کنند.
مشخصات مشتری
ویژگی اساسی بعدی مشخصات مشتری است که تجربه کاربر را بهبود میدهد و این امکان را برای افراد فراهم میکند تا راحتتر از برنامه شما استفاده کنند. مشتریان میتوانند از طریق این بخش، اطلاعات شخصی خودشان را به روز نگهدارند و دسترسی مناسبی به آنها داشته باشند.
گزینههای پرداخت
به طور سنتی، مشتریان هزینه تاکسی و خدمات حمل و نقل را با پول نقد پرداخت می کردند، اما این کار چالشهای فراوانی دارند. پرداخت آنلاین اپلیکیشن تاکسی اینترنتی باعث تغییر بازی شد و سبب گشت تا پرداخت سنتی و نقدی بسیار کمتر شود. این بخش دارای گزینههای پرداخت متعدد است و باعث میگردد تا به طور قابل توجهی کیفیت برنامه بهبود یابد و کاربران تجربه کاربری بهتری داشته باشند.
ردیابی GPS
این ویژگی به کاربران برنامه امکان می دهد مکان رانندگان خود را ردیابی کنند و بدانند چه زمانی به مکان خود میرسند. همچنین به آنها اجازه میدهد مسیر و زمان را در طول سواری بتوانند پایش کنند.
رزرو تاکسی
حیاتی ترین ویژگی هر اپلیکیشن تاکسی، امکان رزرو سفر از مقصد A به مقصد B مستقیماً از گوشی هوشمند مشتری است.
بخش ارسال پیام
ویژگی پیامرسانی معمولاً برای راحتی بیشتر اضافه میشود تا به مشتری اجازه دهد سؤال بپرسد یا اطلاعات مهم را با راننده رزرو شده سریع و آسان به اشتراک بگذارد.
اعلانها و هشدارها
این ویژگی به کاربران اطلاع میدهد که چه زمانی یک راننده مناسب برای آن پیدا شده است، چه زمانی به مکان خود نزدیک میشوند، چه زمانی به مقصد میرسند و میتوانند از ارسال پیام توسط رانندگان توسط این بخش نیز مطلع شوند.
رتبهبندیها و نظرات
این ویژگی هم به بهبود راحتی و ایمنی کمک میکند. رتبهبندیها و بررسیها به مشتریان این امکان را میدهد که بدانند هر راننده خاص چقدر قابل اعتماد است و کمک میکند تا سواری آنها بدون استرس باشد.
ویژگیهای پیشرفته
جدا از ویژگیهای پایه حیاتی، ممکن است برخی از بخشهای پیشرفته وجود داشته باشد که استفاده از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی شما را راحتتر می کند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
- پوشاندن شماره تلفن
- رزرو تاکسی برای یک دوست
- امکان انتخاب دو مسیر متفاوت
- امکان پرداخت اعتباری
چگونه یک برنامه تاکسی اینترنتی بسازیم: ویژگیهای کلیدی برای راننده
اکنون میدانید هنگام ایجاد اپلیکیشن تاکسی چه ویژگیهایی را برای مشتریان در نظر بگیرید. ویژگیهایی که باید برای راننده در نظر بگیرید را در این قسمت بیان خواهیم کرد:
ورود/ثبت نام
مانند مشتریان، رانندگان باید بتوانند ثبت نام کرده و به سیستم شما وارد شوند. در حالت ایده آل، باید یک ویژگی تأیید دو مرحله ای برای امنیت جزئیات حساب بانکی آنها وجود داشته باشد.
مشخصات راننده
این ویژگی راحتی بیشتری را برای رانندگان فراهم میکند و به آنها اجازه میدهد اطلاعات شخصی خود را درست مانند مشتریان مدیریت کنند.
ناوبری و بهینهسازی مسیر
به طور قطع شما نمیخواهید رانندگان شما از برنامههای دیگر برای ردیابی استفاده کند، زیرا جابجایی دائمی بین چندین برنامه ناخوشایند است. بنابراین، برای راحتی بیشتر باید ویژگیهای ناوبری و بهینهسازی مسیر را در اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خودتان در نظر بگیرید.
بخش پیامرسانی
این ویژگی باید وجود داشته باشد تا به رانندگان سوالات مشتریان را اطلاع دهد تا نسبت به آنها آگاهی پیدا کند و بتواند در سریعترین زمان به آنها پاسخ دهد.
آمار و درآمد
این ویژگی به رانندگان این امکان را میدهد که بتوانند به خوبی درآمد و سفرهای خودشان را مدیریت و پیگیری کنند.
هشدارها و اعلانها
در سمت راننده، این ویژگی برای به روز ماندن در هنگام وجود سفارش جدید در سیستم استفاده میشود. رانندگان میتوانند با استفاده از این ویژگی متوجه شوند که سفری تایید یا لغو شده است.
ویژگیهای پیشرفته
برخی از ویژگی های پیشرفته راحت و محبوب برای رانندگان عبارتند از:
- وضعیت در دسترس بودن
- قبول یا رد سفارش
- شروع و پایان سفر
- امتیازدهی به مشتری
نحوه ایجاد برنامه رزرو تاکسی: ویژگیهای کلیدی برای سرپرست
به غیر از مشتری و راننده، همیشه شخص سومی وجود دارد که کل فرآیند را مدیریت می کند و از رانندگان و مشتریان پشتیبانی می کند. در سمت مدیر، در اینجا ویژگیهای کلیدی وجود دارد که باید هنگام ایجاد برنامه تاکسی در نظر بگیرید:
داشبورد
این بخش به مدیران اجازه میدهد تا بدانند تعداد رزروها، رانندگان، درآمد و کمیسیون به دست آمده، اطلاع داشته باشند و آنها را بتوانند به طور کامل مدیریت کنند.
گزارشها و تحلیلها
این ویژگی برای کمک به ادمین ها برای ردیابی عملکرد رانندگان و برنامه و به طور کلی به منظور شناسایی نقص ها و ارائه تجربیات بهتر به مشتریان و رانندگان و همچنین اطمینان از درآمد بیشتر مورد نیاز است.
نقشه
این ویژگی به مدیران امکان میدهد مکانهای مشتریان و رانندگان را در زمان واقعی مشاهده کنند تا بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند و پشتیبانی مناسبی داشته باشند.
مدیریت کاربران/خودرو
ویژگی مدیریت مشتری به مدیران این امکان را میدهد تا اطلاعات خود را به راحتی پیگیری کنند و خدمات بهتری ارائه دهند. ویژگی مدیریت درایور به مدیران این امکان را میدهد که رانندگان سیستم و اطلاعات آنها را اضافه، حذف، تغییر دهند و آنها را به خوبی مدیریت کنند. در نهایت، ویژگی مدیریت خودرو وجود دارد تا به مدیران اجازه دسترسی، اضافه کردن، حذف، تغییر و مدیریت تمام اطلاعات مربوط به خودرو در سیستم را میدهد.
چگونه با اپلیکیشن تاکسی اینترنتی میتوان درآمد کسب کرد؟
زمانی که تصمیم به ایجاد اپلیکیشن تاکسی می گیرید، همیشه یک سوال اصلی در ذهن شما ایجاد می شود:
- چگونه می توانید از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی سود ببرید؟
در ادامه این بخش به این سوال به طور کامل پاسخ میدهیم:
FREEMIUM
اولین راه برای کسب سود از یک اپلیکیشن تاکسی، اتخاذ مدل کسب و کار Freemium است. نام این مدل از دو کلمه Free و Premium تشکیل شده است.. ارائهدهنده خدمات یا محصول به مشتریان پیشنهاد میکند تا از محصولش به صورت رایگان اما با عملکرد محدود استفاده کنند و برای برخورداری از امکانات کامل، نسخه پرمیوم را تهیه کنند. این مدل عالی کار می کند زیرا اگر یک کاربر رایگان تجربه مثبتی از برنامه شما دریافت کند، احتمال اینکه به کاربران پرمیوم تبدیل شود و درآمد بیشتری برای شما ایجاد کند، بیشتر میگردد.
تبلیغات درون برنامهای
یکی دیگر از فرصت های کسب درآمد توسط تبلیغات درون برنامه ای ارائه می شود. این ایده مستلزم نمایش تبلیغات شرکا در داخل برنامه شما در ازای دریافت کمیسیون برای قرار دادن آگهی، به ازای تعداد بازدیدها/کلیکها است.
کمیسیون آنلاین
یکی از منابع اصلی درآمد در اپلیکیشنهای تاکسی، کمیسیون آنلاین است. صاحبان برنامه میتوانند مبلغ ثابت یا درصدی کمیسیون یا کارمزد تسهیلات تراکنش تعیین کنند و آن را برای هر سفر اعمال کنند تا به کسب درآمد بپردازند.
چگونه در 10 مرحله یک اپلیکیشن تاکسی اینترنتی بسازیم؟
به عنوان یک ارائه دهنده خدمات تاکسی یا شرکت خدمات حمل و نقل، احتمال اینکه تیم توسعه داخلی نداشته باشید وجود دارد. در این مورد، اگر تصمیم به ایجاد اپلیکیشن تاکسی دارید، اساساً دو گزینه 1) استخدام یک تیم داخلی یا 2) واگذاری فرآیند توسعه برنامه به تیمی از متخصصان خارجی را خواهید داشت. اولین گزینه فوق العاده زمانبر، انرژی و هزینهبر است. همچنین با بسیاری از مسائل مربوط به استخدام همراه است. بنابراین، کار با یک شریک توسعه قابل اعتماد برای شما منطقیتر است.
مرحله 1. استخدام یک تیم توسعه و انتخاب بهترین مدل همکاری
اول از همه، شما باید یک شریک توسعه قابل اعتماد پیدا کنید. شما یک شرکت با تخصص گسترده و یک تیم قوی میخواهید که بتواند پروژه شما را زنده کند.
یک انتخاب عالی سپرتا خواهد بود. این شرکت تیم تخصصی و حرفهای دارد که به شما کمک میکند تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خودتان را آماده کنید. سپس شما همچنین باید یک مدل همکاری مناسب را تعریف کنید که جریان یکنواخت پروژه و درآمد آن را را تضمین کند.
مرحله 2. جایگاه، مخاطبان خود را تعریف کنید و بازار را تحلیل کنید
قبل از اینکه تیم استخدام شده بتواند به سمت اجرای پروژه شما حرکت کند، باید اطلاعات بیشتری از شما دریافت کند. یعنی، متخصصان توسعه باید درک روشنی از جایگاه، مخاطبان و بازار شما داشته باشند. بنابراین باید در گام دوم به این موضوع بپردازید و آنها را به خوبی مشخص کنید. برای به دستآوردن بینش ارزشمند و شکل دادن به اهداف، نیازها خود، تجزیه و تحلیل کاملی از بازار و رقیبان انجام دهید.
مرحله 3. MVP اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خودتان را بسازید
توسعه MVP (حداقل محصول قابل دوام) نقطه شروع خوبی است. این مرحله نیاز به توسعه یک نسخه بسیار ابتدایی از برنامه آینده خود با حداقل عملکرد دارد تا ببینید به طور کلی چگونه کار خواهد کرد.
مرحله 5. در مورد یک مدل درآمد تصمیم بگیرید
یکی دیگر از جنبه های کلیدی که باید در مرحله اولیه تعریف کنید، مدل درآمدزایی است که برنامه شما از آن استفاده میکند. قبلاً بهترین راههای کسب درآمد از اپلیکیشن رزرو تاکسی را به شما گفته بودیم. آنها را به دقت تجزیه و تحلیل کنید تا دریابید که کدام مدل درآمد برای شما بهترین کارکرد دارد.
مرحله 6. UX/UI اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خودتان را به خوبی آماده کنید
این روزها، تمرکز بازار اپلیکیشن بر تجربیات بهتر کاربر است. بنابراین، اگر میخواهید موفقیت برنامه خود را تضمین کنید، باید اطمینان حاصل کنید که تجربیات استثنایی ارائه میکند. این موضوع باعث میشود تا طراحی رابط کاربری به یکی از مهمترین مراحل کار تبدیل شود. در این مرحله، کارشناسان متخصص یک رابط کاربری بصری (UI) و یک تجربه کاربری روان (UX) برای برنامه تاکسی اینترنتی شما طراحی خواهند کرد.
مرحله 7. توسعه نسخه اصلی تاکسی اینترنتی
پیچیده ترین و زمان برترین مرحله پروژه، مرحله توسعه است. در این مرحله، تیم توسعه اختصاصی شما ایدههای شما برای اپلیکیشن تاکسی اینترنتی پیاده میکند و یک اپلیکیشن تاکسی با کیفیت و کاربردی برای شما میسازد.
مرحله 8. تست
پس از مرحله توسعه، باید پروژه را به افراد مختلف منتقل کنید تا آن را آزمایش کنند و اطمینان حاصل کنند که همه چیز به خوبی اجرا میشود.
مرحله 9. راه اندازی
وقتی همه چیز خوب به نظر می رسد، وقت آن است که برنامه خود را در Google Play یا App Store (یا هر دو) قرار دهید تا در دسترس کاربران قرار بگیرد.
مرحله 10. برای اپلیکیشن تاکسی اینترنتی تبلیغ کنید
پس از راه اندازی، باید بازاریابی اپلیکیشن خود را شروع کنید. چندین کمپین تبلیغاتی را طراحی و اجرا کنید که گروه های مختلف مصرف کننده (مشتریان، رانندگان و مدیران) را هدف قرار دهد.
در حالت ایدهآل، شما باید قبل از راهاندازی، یک برنامه بازاریابی کاملاً تعریفشده داشته باشید، به طوری که این امکان را داشته باشید که قبل از عرضه محصول خود، مخاطبان خود را جذب کنید.
ساخت اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خودتان را به سپرتا بسپارید
شما میتوانید با استفاده از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی درآمد خوبی کسب کنید و مشتریان خودتان را راضی کنید؛ بنابراین راهاندازی برای شما مفید خواهد بود. برای انجام این کار و راهاندازی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی میتوانید به سپرتا مراجعه کنید. سپرتا، تیم متخصص و حرفهای دارد که میتوانند برنامه تاکسی اینترنتی جذابی برای شما بسازند و به خوبی نیازهای شما در این جهت را پاسخ دهند. همچنین قیمت سپرتا نسبت به دیگر تیمها مقرون به صرفهتر و مناسبتر است. به همین دلیل این مجموعه بهترین انتخاب برای ساخت برنامه تاکسی اینترنتی به شمار میآید.
منبع:
HOW TO BUILD A TAXI BOOKING APP IN 2023 AND SUCCEED? [ COMPLETE GUIDE]