در بسیاری موارد فروشگاههای آنلاین یا افراد مجبور به ارسال لوازم الکترونیکی مختلف با پست هستند. این تجهیزات مانند موبایل، تبلت، دوربین، ساعتهای هوشمند، پاور بانک، هدفون و هندزفری با توجه به قطعات حساس موجود در آن نیاز به بستهبندی ویژه دارند. زیرا کوچکترین ضربه میتواند عملکرد صحیح آنها بعد از تحویل به گیرنده را دچار اشکال کند. در این مطلب راهنمایی کامل برای بسته بندی لوازم الکترونیکی و نوع جعبه، محافظ و نحوه برچسبگذاری این تجهیزات برای ارسال ایمن با پست را توضیح میدهیم.
عوامل آسیب تجهیزات الکترونیکی حین ارسال با پست
تجهیزات الکترونیکی در صورت بستهبندی نامناسب حتی هنگام ارسال با پیک موتوری نیز میتوانند آسیب ببینند. موارد زیر رایجترین دلایل آسیب انواع تجهیزات الکترونیکی حین ارسال با پست یا پیک موتوری است.
- رطوبت: رطوبت هوا به خصوص در مناطق شرجی در صورت نامناسب بودن بسته بندی لوازم الکترونیکی در داخل آن تجمع مییابد. این حالت در بیشتر موارد بعد از روشن کردن تجهیزات اتصالات الکتریکی آسیبزا ایجاد میکند.
- دما: درجه حرارت بسیار بالا یا پایین، تاثیر منفی بر لوازم الکترونیکی حین ارسال دارد. بهعنوان مثال دمای بسیار پایین باعث اختلال در عملکرد هارد دیسک و کاهش عمر باتری این تجهیزات میشود.
- لرزش: لرزش ناشی از موتور وسیله نقلیه مورد استفاده برای حمل لوازم الکترونیکی آسیبی معادل ضربههای مکرر به آنها دارد و کارکرد صحیح این تجهیزات را دچار مشکل میکند.
- تخلیه الکترواستاتیک: بستهبندی نامناسب لوازم الکترونیکی در برخی موارد بار الکتریکی اضافی ایجاد میکنند که با انتقال به دستگاه باعث اختلال در عملکرد یا کاهش طول عمر باتری بعد تحویل میشوند.
نحوه بسته بندی لوازم الکترونیکی برای ارسال با پست
برای بسته بندی لوازم الکترونیکی بسته به نوع دستگاه و تجهیزات جانبی آن رعایت نکات زیر ضروری است:
۱.بستهبندی جداگانه لوازم جانبی و قطعات جداشدنی
انواع قطعات جدا شدنی مانند کابل، باتری، کارت حافظه را باید با دقت و بهصورت جداگانه با پلاستیک حبابدار و کاغذ بسته بندی بپوشانیم. سپس هر یک را داخل کیسه پلاستیکی زیپدار یا جعبههای کوچک قرار دهیم.
۲. بستهبندی دستگاه اصلی
در این مرحله دستگاه الکترونیکی اصلی را در چند لایه پلاستیک حبابدار قرار میدهیم. در این حالت حتما تمام سطوح مانند صفحه نمایش، گوشهها و لبههای دستگاه را بهصورت کامل میپوشانیم. سپس برای ثابت نگهداشتن آن، به اندازه کافی از نوار چسب محکم استفاده میکنیم.
البته اگر دستگاه مانند گوشی هوشمند یا تبلت صفحه نمایش حساسی دارد، برای محافظت صحیح آن حتما یک لایه فیلم محافظ شفاف روی آن قرار میدهیم و سپس پلاستیک حبابدار را دور آن میپیچیم. استفاده از محافظهای خاص صفحه هم که هم اندازه آن است، گزینه بسیار مناسبی است.
۳. قرار دادن دستگاه در جعبه
در این مرحله ابتدا یک جعبه کارتن مقاوم چند لایه با اندازه مناسب برای دستگاه انتخاب میکنیم. مناسبترین سایز جعبه باید حداقل ۵ سانتیمتر از اطراف دستگاه بعد از قرارگیری در مرکز کارتن فاصله داشته باشد. همچنین کارتنهای مقوایی موجدار بهترین جنس جعبه برای ارسال لوازم الکترونیکی با پست هستند. در مرحله بعد، برای حداقل آسیب کف جعبه را با مواد نرم مانند فوم پلیاستایرن یا کاغذ خرد شده پر میکنیم. سپس دستگاه را در مرکز جعبه قرار داده و فضای اطراف و روی آن را با فوم یا مواد محافظ دیگر پر میکنیم. لازم است توجه کنیم که هیچ فضای خالی بهخصوص در اطراف گوشهها یا لبهها وجود نداشته باشد. البته اگر دستگاه، لوازم جانبی دیگری هم برای قرار دادن در جعبه دارد، هنگام انتخاب سایز و سپس بستهبندی، فضای کافی برای آنرا نیز در نظر میگیریم.
۴. مهر و موم کردن و لیبلگذاری
مرحله نهایی بستن و مهر و موم درب جعبه با چسب نواری محکم و با کیفیت است. البته بهتر است کلیه گوشههای جعبه را نیز با نوار چسب بپوشانیم تا احتمال آسیب از این ناحیه به حداقل برسد. همچنین بعد از نوشتن صحیح آدرس گیرنده و فرستنده، برای اطلاع دادن به مامور پست برای حمل با احتیاط جعبه، روی آن بر چسب «شکستنی» را میچسبانیم. توصیه اصلی بیشتر شرکتهای پست، بیمه کردن محصول مطابق مقررات است تا در صورت آسیب احتمالی حین حمل، غرامت دریافت شود.
انتخاب بهترین شرکت برای ارسال و بسته بندی لوازم الکترونیکی با پست
اما مهمترین مرحله انتخاب شرکت معتبر برای ارسال بسته است. در حال حاضر بیشتر فروشگاهها و افراد برای ارسال بستههای خود بهصورت مستقیم به اداره پست مراجعه نمیکنند. زیرا این کار معادل سرگردان شدن در ترافیک و پرداخت هزینه اتلاف وقت است. برای رفع این مشکل اداره پست با شرکةهای خصوصی همکار و با تجربه، قراردادهای همکاری منعقد کرده است. به این شکل با ثبت درخواست آنلاین یا تلفنی با این شرکتها، سفیر پست برای تحویل بسته و ارسال آن به مقصد درب منزل یا محل کار مراجعه میکند.
«سپرتا» یکی از این خدماتدهندههای همکار اداره پست است که کلیه فروشگاهها و افراد میتوانند با اطمینان خاطر بستهبندی و ارسال لوازم الکترونیکی خود را به آن بسپارند. برای این کار کافی است بعد از مراجعه به وبسایت یا اپلیکیشن سپرتا، یا تماس تلفنی با تکمیل اطلاعات، درخواست خود را ثبت کنید.
بعد از تعیین زمان مشخص برای تحویل بسته، سفیر سپرتا به نشانی ثبت شده در زمان مقرر مراجعه میکند. سپس مراحل تحویل بسته به اداره پست با تحویل رسید رسمی آغاز میشود. برای ارسال سریع بستهها، دو روش پست ویژه و اکسپرس با امکان بیمه دستگاه و دریافت غرامت در صورت آسیب احتمالی طبق مقررات اداره پست وجود دارد. همچنین در صورت تمایل میتوانید از خدمات رهگیری آنلاین مرسوله، بستهبندی سفارشی استاندارد با امکان درج لوگو و برچسبگذاری چاپی نشانی هم بهرهمند شوید.
با استفاده از خدمات سپرتا، داستان بسته یندی لوازم الکترونیکی و ارسال آنها با پست، پایانی خوش دارد.