صاحبان کسب و کارهای کوچک و فروشگاههای آنلاین هر روز بستههای زیادی را از طریق پست به نقاط مختلف شهر محل فعالیت یا خارج از آن ارسال میکنند. چالشهای موجود در این مسیر مانند تحویل سریع، عدم آسیب به بسته، گم نشدن، درج صحیح ارسال و حتی توزیع مناسب در مناطق مختلف شهر چالشهایی هستند که در صورت عدم رسیدگی صحیح برای هر فعالیت اقتصادی دردسرآفرین است. زیرا میتواند با ضربه زدن به اعتبار برند، مشتریان را ناراضی کرده و حتی باعث تصمیم وی بر استفاده از خدمات شرکت یا فروشگاه دیگر شود. برای مدیریت صحیح این چالشها راهحلهای موثر و منطبق با فناوریهای روز ارسال بسته پستی وجود دارد که در این مطلب به آنها میپردازیم.
چالشهای رایج ارسال بسته پستی
افزایش قابل توجه حجم بستههای پستی به دلیل رشد خرید اینترنتی شش چالش زیر را برای فعالان این بخش دارد. شرکتهای پستی با توجه به این تقاضا و تنوع محصولات جابجا شده نیاز است که راهحلهای متنوعتری را به مشتریان ارائه دهند. حال ببینیم این چالشها چه هستند و کسب و کارهای آنلاین چگونه میتوانند راه حل مناسب برای آن را پیدا کنند.
۱.افزایش انتظار مشتریان برای تحویل سریع بسته
امروز همه مشتریان انتظار دارند که بعد از خرید آنلاین، بسته پستی خود را در کوتاهترین زمان دریافت کنند. تحویل در همان روز یا حداکثر یک یا دو روز بعد از پرداخت مبلغ گزینه ایدهآلی است که یکی از شاخصهای تصمیمگیری برای ادامه خرید از فروشگاه نزد آنها به حساب میآید. در حقیقت نسل جدید مشتریان جوان امروزی خواهان سرعت عمل در دریافت بسته خود هستند و کسب و کارها برای تطابق با این سطح انتظار لازم است راههای نوینی را برای فعالیت خود انتخاب کنند.
راه حل پیشنهادی برای رفع چالش
فروشگاهها و کسب و کارهای آنلاین برای رفع این چالش در ارسال بسته پستی نیاز به استفاده از راهحلهای زیر دارند:
- استفاده از خدمات تحویل بسته از طریق شرکتهای همکار پست
- استفاده از پیکهای موتوری معتبر برای تحویل لحظهای بستههای درون شهری درب منزل یا محل کار
- انتخاب شرکتهای خدماتدهنده تحویل بسته پستی مجهز به نرمافزارهای بهینهسازی مسیر برای درگیر نشدن در ترافیک شهری
۲. آسیب به محتویات بسته پستی
بسیاری موارد بستهبندی نامناسب کالا در شرکت پست مطابق با جنس و نوع آن باعث شده است که ارسال آن با مشکل روبرو شود. این موضوع نقش مهمی در نارضایتی مشتری و تصمیمگیری وی به قطع سفارش از کسب و کار یا فروشگاه آنلاین شود.
راهحل پیشنهادی برای رفع چالش
- استفاده از خدمات پلتفرمها و شرکتهای معتبر با قابلیت بستهبندی سفارشی استاندارد مطابق نوع محصول
- استفاده از خدمات پلتفرمها با پشتیبانی مطمئن برای انتقال نظرات مشتریان در مورد نحوه حمل بسته
۳. مرجوع شدن بستههای پستی به دلیل عدم حضور فرد برای دریافت بسته
بسیاری از افراد بهدلیل مشغله روزانه خود تمام مدت در خانه یا محل کار حضور ندارند. از آنجا که ارسال بسته از طریق روشهای معمول پستی مطابق با ساعت حضور فرد نیست، مشتریان دچار سردرگمی میشوند. در این حالت فرد مجبور است برای تحویل بسته خود در روزهای بعد به مراکز مشخص پست مراجعه کند. ضمن اینکه کارکنان شرکت ملی پست هم مسیر بیهودهای را برای تحویل طی میکنند.
راه حل پیشنهادی برای رفع چالش
فروشگاهها و کسب و کارهای آنلاین با استفاده از راهحلهای زیر میتوانند چالش عدم حضور تحویل گیرنده کالا را رفع کنند. این راهکار با ایجاد حس احترام در فرد، اعتماد وی به شرکت را نیز بیشتر جلب میکند:
- استفاده از خدمات پلتفرمها و شرکتهای پستی معتبر با قابلیت انتخاب برنامه زمانی حضور در محل برای دریافت
- استفاده از پلتفرمهای آنلاین با قابلیت رهگیری لحظهای بسته برای تحویلگیرنده
۴. تحویل بسته پستی به نشانی نادرست
برخی موارد بهدلیل پاک شدن نشانی درج شده روی بسته، اشتباه در نوشتن آدرس گیرنده توسط فروشگاه یا عجله کارکنان پست در توزیع درست، بستهها به نشانی اشتباه ارسال میشوند. روی دادن این اتفاق برای فروشگاهها یک دردسر بزرگ است. زیرا علاوه بر احتمال از دست دادن کالای خود، با چالش اتلاف وقت برای پیدا کردن مجدد آن و مهمتر از همه نارضایتی و از دست دادن مشتریان روبرو خواهند بود.
راهحل پیشنهادی برای رفع چالش
- استفاده از خدمات پلتفرمها و شرکتهای معتبر برای درج خودکار و آنلاین نشانی گیرنده
- استفاده از خدمات پلتفرمهای ارسال بسته پستی با قابلیت رهگیری آنلاین بسته
۵. چالش انتقال بسته پستی به شرکت پست برای ارسال
از آنجا که شرکت ملی پست خدمات مربوط به ارسال بسته را فقط از طریق دفاتر خود انجام میدهد، کسب و کارها و فروشگاههای آنلاین مجبور به انتقال بستههای خود به این دفاتر هستند. این کار علاوه بر افزایش هزینه برای حمل و نقل، امکان آسیب یا گم شدن بسته را نیز افزایش میدهد. چالشی که فروشگاه را با احتمال ضرر مالی و از دست دادن اعتبار و اعتماد مشتریان روبرو میکند.
راهکار پیشنهادی برای رفع چالش
- استفاده از خدمات پلتفرمهای همکار شرکت پست برای تحویل درب به درب بسته
- استفاده از خدمات پیکهای موتوری معتبر برای تحویل لحظهای بسته درب منزل یا محل کار
۶. مشکل جمعآوری بستهها از نقاط مختلف شهر برای ارسال
برخی فروشگاهها و کسب و کارهای آنلاین انبارهای مختلفی در سطح شهر دارند که بعد از ثبت سفارش مشتری، نیز است هر بسته از یک انبار دریافت و به گیرنده تحویل داده شود. مدیریت تحویل و ارسال بسته پستی در این حالت به خصوص در مواقع افزایش حجم تقاضای ارسال بسیار مشکل خواهد بود. به شکلی که هر نقص میتواند موجب تاخیر در ارسال بسته و نارضایتی مشتری شود.
راهحل پیشنهادی برای رفع مشکل
- جمعآوری بستهها از نقاط مختلف و ارسال یکپارچه آنها به گیرنده
- استخدام پیکهای موتوری معتبر برای ارسال سریع بسته برای پست
آیا شرکت یا پلتفرم معتبری برای رفع چالشهای ارسال بسته پستی از طریق معمول وجود دارد؟
در هر صورت شرکت ملی پست با توجه به حجم بالای تقاضاهای خود امکان پاسخگویی سریع برای رفع همه نیازهای مشتریان را ندارد. به همین دلیل این شرکت با عقد قرارداد با برخی پلتفرمهای آنلاین ارسال بسته، خدمات خود را به آنها واگذار کرده است. این پلتفرمها بهعنوان بازوی اجرایی شرکت ملی پست و تحت نظارت آن، ارسال درب به درب بسته پستی را انجام میدهند. به این شکل فروشگاه یا کسب و کارآنلاین نیازی به حضور در دفاتر پستی ندارد. بلکه میتواند از طریق تماس مستقیم با این شرکتها، خدمات مورد نیاز ارسال بسته خود را بدون نگرانی به آنها محول کند. در این حال مامور شرکت بعد از مراجعه به محل، بسته را بهصورت مستقیم دریافت کرده و بقیه مراحل پست را انجام میدهد.
«سپرتا» پلتفرم متمایز خدمات پستی درب به درب
شرکتهای مختلفی در این حوزه بهعنوان همکار استراتژیک شرکت ملی پست فعالیت میکنند، اما پلتفرم «سپرتا» با توجه به خدمات نوآورانه و متمایز خود، علاوه بر انجام خدمات پستی درب به درب، امتیازات دیگری به شرح زیر را نیز برای کسب و کارهای انلاین فراهم کرده است:
- ارسال سریع بسته با تعرفههای مصوب به دو روش پیشتاز و اکسپرس
- قابلیت تعیین زمان تحویل بسته توسط مشتری از طریق پنجرههای متنوع زمانبندی تعریف شده
- سفارشیسازی درج لوگوی فروشگاه و کسب و کار بهصورت خودکار و چاپی روی بسته
- درج خودکار نشانی گیرنده بعد از ثبت در وبسایت برای جلوگیری از اشتباهات احتمالی و پاک شدن آدرس
- خدمات بستهبندی حرفهای متناسب با نوع کالا برای جلوگیری از آسیب آن
- بیمه بسته برای تضمین سلامت ارسال آن به مقصد و جبران خسارت احتمالی در صورت آسیب
- امکان جمعآوری بستههای مورد نظر از نقاط مختلف شهر و ارسال یکپارچه به پست
- امکان ذخیرهسازی بستهها در انبار سپرتا تا زمان ارسال
- امکان ارسال بسته از طریق پیکهای موتوری ویژه برای تحویل سریع در همان روز
- قابلیت رهگیری بسته از طریق سایت شرکت ملی پست
- قابلیت نصب اپلیکیشن سپرتا برای ثبت سریع درخواست از هر محل
- قابلیت یکپارچه شدن اپلیکیشن ارسال بسته با سیستمهای فروشگاهی
- پشتیبانی آنلاین و تلفنی برای پاسخگویی به سوالات و رفع مشکلات احتمالی تحویل بسته
جمعبندی
دنیای پر سرعت امروزی و افزایش تقاضای سفارش اینترنتی محصولات، انتظارات مشتریان بستههای پستی را نیز افزایش داده است. توجه به سرعت تحویل، کیفیت خدمات، عدم آسیب بسته یا گم شدن آن و سهولت استفاده از خدمات پستی ضرورت توجه به راهحلهای نوین و همکاری با شرکتهای خدمات دهنده ارسال بسته پستی را نشان میدهد. در این میان «سپرتا» به عنوان یکی از پلتفرمهای آنلاین و مورد تایید شرکت ملی پست ایران با تعریف خدماتی متمایز و نوین همراهی مطمئن برای کسب و کارهای آنلاین در ارسال انواع بستههای پستی است. تنوع خدمات، سرعت تحویل و کیفیت بالای خدمات سپرتا نقطه قوت شروع همکاری برای همه آنهایی است که به نوآوری در خدمات پستی ایمان دارند. برای آغاز همکاری کافی است با ما تماس بگیرید.