به گفته محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست ایران: « هرگاه بسترها و ظرفیتهای لازم برای حرکت به سوی هوشمندسازی در شرکت پست فراهم شود، چرخهای از توسعه مستمر و پایدار بهطور طبیعی شکل خواهد گرفت».
وی با اشاره به روند روبهرشد فناوری در صنعت پست، اظهار داشت: « رشد اقتصاد دیجیتال، فرصتهایی نوین برای صنعت پست پدید آورده است؛ به گونهای که این حوزه میتواند به عنوان یکی از بازوان قدرتمند در عرصه اقتصاد دیجیتال ایفای نقش کند».
احمدی با بیان اینکه شبکه ارتباطات فیزیکی بهطور ذاتی نیازمند مصرف انرژی بالا است، گفت: «این ویژگی باعث میشود، گلوگاههای مختلفی در فرآیند ارتباطات شکل بگیرد که نیازمند مدیریت و بهینهسازی دقیق است.
وی بر اهمیت نوسازی و کارآمدسازی ساختار شرکتهای پستی تأکید کرد و افزود: « این مسئله، فرآیندی پیچیده و چندوجهی است که نیازمند بهرهگیری از فناوریهای نوین، سیستمهای هوشمند و رویکردهای فناورمحور است».
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به راهبردهای کلان در برنامه هفتم توسعه کشور عنوان کرد: « در بسیاری از بخشها، با محدودیت منابع و چالشهای اجرایی مواجه هستیم، اما با اتخاذ رویکردی راهبردی و هدفمند، در حال بازسازی و نوسازی زیرساختها و فرآیندها به سر میبریم».
او بار دیگر تأکید کرد: «هر زمان که بستر مناسبی برای حرکت به سوی هوشمندسازی ایجاد شود، فرآیند توسعه پایدار نیز در همان مسیر شکل خواهد گرفت».
احمدی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت رقبا و روند استفاده از فناوریهای نو در صنعت پست، گفت: « شرکت ملی پست نگرش رقابتی تهاجمی ندارد، چرا که نیازهای فراوانی در سطح کشور به خدمات پستی وجود دارد و این خدمات تنها از طریق همافزایی و تعامل با سایر اپراتورها میتواند به حداکثر کارآمدی برسد».
او افزود: «حضور اپراتورهای رسمی پستی در کنار شرکت ملی پست، نهتنها تهدیدی محسوب نمیشود، بلکه به افزایش کیفیت خدمات و گسترش دسترسی منجر خواهد شد. وی همچنین بر وجود رقابت سالم و مؤثر در حوزه فناوریهای پستی تأکید کرد».
مدیرعامل شرکت ملی پست در ادامه با اشاره به اجرای الگوی توسعه فناوری با تکیه بر ظرفیتهای بخش خصوصی گفت: «امروز بخشی از اپراتورهای فعال در این حوزه از بخش خصوصی تشکیل شدهاند که صرفاً به شرکتهای دانشبنیان محدود نمیشوند».
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: «گستره خدمات پستی، تنوع کالاها و حجم بالای ترافیک پستی، در مقایسه با دیگر اپراتورها، نشان میدهد که شرکت ملی پست نقشی بیبدیل در ارائه خدمات بهینه به مردم دارد و این روند با تداوم نوآوری و هوشمندسازی همچنان ادامه خواهد داشت».