پیک موتوری در حال حرکت به سمت یک لپ تاپ-لجستیک در فروشگاه اینترنتی

تاثیر برنامه‌ریزی لجستیک در فروشگاه‌ اینترنتی بر افزایش فروش

در عصر تجارت الکترونیک، اقتصاد آنلاین بیشتر از گذشته رونق پیدا کرده است به شکلی که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند با چند کلیک خرید مورد نظر خود را انجام دهند. در این میان بسته‌بندی و ارسال سفارش بخش مهمی از فعالیت روزانه فروشگاه‌های آنلاین را به خود اختصاص می‌دهد. زیرا انتظار اصلی مشتریان تامین به موقع کالا و تحویل در سریع‌ترین زمان ممکن است. لجستیک، به‌عنوان بخشی از زنجیره تامین فروشگا‌ه‌ها مرحله تامین، انبارداری، حمل و نقل و ارسال سفارش‌ها را در بر می‌گیرد و استفاده از خدمات شرکت‌های فعال در این زمینه تا حد بسیاری چالش تحویل سریع و به موقع سفارش را برای فروشگاه‌ها رفع می‌کند. نکته‌ای که تاثیر مستقیم بر فروش بیشتر و وفاداری مشتریان دارد. برای آشنایی بیشتر با اهمیت لجستیک در فروشگاه‌ اینترنتی، در این مطلب مزیت‌های همکاری با شرکت‌های فعال در این زمینه و برون‌سپاری خدمات لجستیکی به آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

لجستیک در فروشگاه اینترنتی چیست؟

طبق تعریف عمومی، لجستیک به کلیه فعالیت‌های جابجایی کالا از مبدا تا مقصد شامل حمل و نقل، انبارداری، مدیریت موجودی و ارتباط با مشتری گفته می‌شود. اما لجستیک در فروشگاه اینترنتی جابجایی کالا از تولیدکننده به انبار یا تحویل مستقیم آن به‌ مشتری است. از آنجا که سرعت تحویل، ارسال بدون تاخیر در زمان مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه یکی از اصول اعتبار برند فروشگاه‌های اینترنتی است، پیاده‌سازی صحیح لجستیک اهمیت بسیار دارد. بدون زیرساخت لجستیکی، سودآوری برای فروشگاه معنای ندارد و این فعالیت با تاثیر بر افزایش وفاداری مشتریان، نقش مهمی در رشد و پایداری کسب و کار دارد.

تاثیر لجستیک بر سودآوری فروشگا‌های اینترنتی

بدون برنامه‌ریزی لجستیک، فروش کالا چالش‌برانگیز و با مشکل روبرو خواهد بود. تجربه خرید ناقص، احتمال نرسیدن کالا به‌دست مشتری، آسیب به کالا در حین ارسال و تاخیر در تحویل همگی نتیجه یک فرایند لجستیک نامناسب است. پیاده‌سازی درست لجستیک به‌صورت مستقیم بر موارد زیر تاثیرگذار  خواهد بود:

بهینه‌سازی زنجیره تامین

برای یک فروش موفقیت‌آمیز، کل زنجیره تولید، تامین و حمل کالا لازم است با دقت و طبق زمان‌بندی مدیریت شوند. به این شکل سفارش به موقع تحویل داده خواهد شد، مشتریان راضی خواهند بود و کالا در سالم‌ترین شکل به‌دست مشتری می‌رسد. برای انجام این عملیات در بهترین حالت، کل فرایند از ابتدا تا تحویل به مشتری باید بهینه شود تا سریع‌ترین، بهترین و ارزان‌ترین راه‌حل‌ها اجرا شوند. مدیریت نادرست زنجیره تامین می‌تواند منجر به کاهش حجم سفارش، تاخیر در تحویل و افزیش هزینه ارسال بسته شود.

تحویل سریع

با برنامه‌ریزی دقیق حمل کالا و انتخاب مسیر و سرویس‌های ارسال مناسب، فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند سفارش‌ها را سریع‌تر تحویل دهند. با برنامه‌ریزی دقیق لجستیک در فروشگاه‌ اینترنتی، تحویل در روز بعد دیگر یک تبلیغ جذاب نیست، بلکه امکانی واقعی برای افزایش فروش و رضایت مشتری خواهد بود. طبق آمار، زمان طولانی تحویل، یکی از دلایل اصلی ترک خرید آنلاین از فروشگاه است. بنابراین فروشگاه‌های اینترنتی باید اهمیت لجستیک در تحویل کالا را مورد توجه قرار دهند.

استفاده از فناوری‌های جدید

فناوری‌های مرتبط با لجستیک کالا هر روز در حال پیشرفت هستند و در حال حاصر بسیاری از فرایندها در یک پلتفرم یکپارچه مدیریت می‌شوند. نرم افزارهای مدیریت لجستیک نه تنها سطح موجودی انبار را کنترل می‌کنند، بلکه با جمع‌آوری داده‌های فروش و رفتار مشتریان، به تصمیم‌گیری‌های هوشمند در کسب و کار کمک می‌کنند.

مدیریت بهینه موجودی

با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت لجستیک، فروشگاه‌های اینترنتی همیشه از میزان دقیق موجودی، کمبود یا مازاد آن اطلاع دارند. این ابزارها جایگزین شمارش دستی کالا و تخمین غیر دقیق موجودی کالا هستند و به فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را می دهند که با بروزرسانی سفارش‌ها، فرایند بازاریابی محصولات را بهینه کنند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مدیریت فرایند لجستیک توسط فروشگاه یا برون‌سپاری آن به شرکت‌های تخصصی در کاهش هزینه‌ها نقش دارد. البته استفاده از خدمات شرکت‌های لجستیک واسط، با کاهش هزینه‌های انبارداری و حمل و نقل، به فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را می‌دهد که بر رشد و توسعه کسب و کار خود در زمینه‌های دیگر متمرکز شوند.

سبد خرید روی کیبورد کامپیوتر- logestic

کاهش ریسک

برنامه‌ریزی بهینه لجستیک در فروشگاه اینترنتی روبرو شدن با تغییرات پیش‌بینی نشده ناشی از افزایش تقاضا در مناسبت‌های خاص یا مشکلات موجودی را ساده‌تر می‌کند. کاهش ریسک احتمال خطا به این شکل، تحویل به موقع کالا را تضمین خواهد کرد.

بهبود تجربه مشتری

هدف نهایی فروشگاه اینترنتی، رضایت مشتری است. خریداران و مشتریان یک کسب و کار توجهی به پشت پرده فعالیت‌ها و لجستیک کالا ندارند. برای آن‌ها کیفیت کالا، قیمت مناسب و تحویل سریع اهمیت دارد. موفقیت‌آمیز بودن لجستیک در فروشگاه اینترنتی باعث می‌شود تا مشتری هر سه مورد را در بهترین حالت ممکن تجربه کند. بنابراین رضایت وی افزایش یافته و وفاداری مشتری افزایش پیدا می‌کند.

فرایند لجستیک بهینه و فروش بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی با سپرتا

«سپرتا» یکی از پلتفرم‌های آنلاین فعال خدمات‌دهنده لجستیک در فروشگاه‌ اینترنتی است که با استفاده از ناوگان‌های متنوع و فناوری‌های پیشرفته به کسب و کارها در فروش بیشتر کمک می‌کند. سال‌ها تجربه در حوزه لجستیک کالا، با در اختیار داشتن انبارهای مجهز برای نگهداری کوتاه مدت کالای فروشگاه‌ها تا زمان ارسال، پنجره‌های زمانی برنامه‌ریزی شده برای دریافت کالا درب محل فروشگاه و تحویل به مشتری و امکان بسته‌بندی سفارشی همگی برای همکاری برد-برد ارائه می‌شود. این فعالیت در کنار ناوگان متنوع از پیک‌موتوری، وانت و ارسال با پست همراه با قیمت‌های رقابتی و مقرون‌به‌صرفه مجموعه‌ای کامل برای برون‌سپاری خدمات لجستیک کالای فروشگا‌ه‌ها است. پشتیبانی تیم سپرتا، تضمینی برای کمک به فروش بیشتر با تکیه بر اجرای صحیح لجستیک در فروشگاه اینترنتی است. برای دریافت اطلاعات بیشتر یک تماس تلفنی آغاز همراهی ما خواهد بود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *