بسیارس از افراد، فروشگاهها، سازمانها و شرکتها از خدمات پست برای ارسال بستههای خود استفاده میکنند. در حال حاضر شرکت ملی پست ایران برای سرعت بخشیدن به کارهای خود، امور اجرایی این کار را به شرکتهای خدمات پست واگذار کرده است. خدمات این شرکتها برای ارسال بسته از درب محل است و با توجه ویژگیهایی مانند کاهش زمان ارسال، بستهبندی سفارشی، امکان چاپ لوگوی سازمان یا فروشگاه روی بسته، ارسال سریع و دریافت بسته درب محل مقرونبهصرفه است. اما در این میان هزینه ارسال بسته از این طریق به شاخصهای مختلفی بستگی دارد که البته معیار اصلی برای انتخاب شرکت مد نظر نیست. با این حال برای آشنایی بیشتر، در این مطلب بعد از بررسی عوامل تاثیرگذار بر هزینه ارسال بسته پستی توسط این شرکتها، محدوده قیمت مرسوم در سال ۱۴۰۴ را نیز ارائه میکنیم.
عوامل کلیدی موثر بر هزینه ارسال بسته پستی
عوامل مختلفی بر هزینه نهایی ارسال بسته پستی تاثیر دارند که توجه به آنها برای بهینهسازی موارد و انتخاب مقرونبهصرفهترین گزینه ضروری است. مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر هزینه ارسال بسته پستی به شرح زیر هستند:
وزن و ابعاد بسته
وزن سنگینتر بسته با توجه به محتویات مرسوله و سایز کارتن شاخص اصلی تعیینکننده هزینه است. شرکتهای پستی خدمات حمل و نقل نرخهای خود را با توجه به وزن و ابعاد بسته محاسبه میکنند. البته باید توجه داشت که برای بستههای بزرگتر از ابعاد استاندارد، قیمت بین ۲۵ تا ۳۰۰ درصد افزایش مییابد.
مسافت تا مقصد
فاصله بیشتر مبدا تا مقصد نشاندهنده قیمت بالاتر ارسال بسته پستی است. معمولا مسافت تا مقصد به سه سطح درون استانی، استانهای همجوار و استانهای غیر همجوار (بدون مرز مشترک) تقسیم بندی میشود. در این میان هزینه ارسال بسته استانهای غیرهمچوار گرانتر از بقیه موارد است.
روش ارسال
خدمات تحویل سریع بسته مانند پست ویژه و اکسپرس با توجه به سرعت بالاتر در رسیدن مرسوله به دست گیرنده در مدت ۲۴ ساعت یا کمتر تا حدود ۲ برابر گرانتر از پست معمولی است. بهترین کار برای کاهش هزینهها میتوان با توجه به بودجه و اولویت زمانی بهترین سطح خدمات ارسال بسته را انتخاب کرد. معمولا خدمات سریع برای مدارک و اسناد ارزشمند مورد استفاده قرار میگیرد و پست معمولی برای مرسولاتی که زمان نقش اصلی در ارسال آنها را ندارد، مناسبتر است.
خدمات بیمه
بیمه بسته پستی در برابر آسیب یا گم شدن احتمالی حین حمل و نقل، هزینه ارسال آنرا نیز افزایش میدهد. معمولا با توجه به ارزش محتویات بسته، مقداری بین ۱ تا ۳ درصد ارزش اعلامی، بهعنوان بیمه برای این کار در نظر گرفته میشود.
هزینه تقریبی ارسال بسته پستی
برخی از شرکتهای خدمات پستی محاسبهگرهای آنلاین برای استعلام قیمت ارسال بسته پستی را روی وبسایت خود قرار دادهاند. اما کلیه این شرکتها مطابق تعرفههای شرکت ملی پست ایران عمل می کنند. با این حال برخی خدمات ویژه ارائه شده مانند انبارداری یا بستهبندی سفارشی مطابق درخواست مشتری، این هزینهها را تغییر میدهد.
در سال ۱۴۰۴، شرکت ملی پست ایران، تعرفههای خود برای مراکز استانهای بزرگ مانند تهران، کرج، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، اصفهان، رشت، کرمانشاه و قم را به میزان ۱۰ درصد افزایش داده است که این موضوع بر نرخ خدمات شرکتهای همکار هم تاثیر میگذارد. بهعنوان مثال برای ارسال درون استانی یک بسته ۳ کیلوگرمی در تهران حدود ۵۵ هزار تومان باید پرداخت کرد. همین هزینه برای ارسال به استانهای غیر همجوار حدود ۷۹ هزار تومان است. با توجه به این افزایش قیمتها، سازمانها و شرکتهایی که تعداد بالایی ارسال از طریق پست دارند، بهتر است برای اقتصادی کردن هزینهها و جلب بهتر رضایت مشتریان، از خدمات بستهبندی اختصاصی شرکتهای پستی که با توجه به استاندارد بودن آن، هزینهها را کاهش می دهد، استفاده کنند. ضمن اینکه بسیاری از این شرکتها با توجه به حجم ارسال تخفیفهای ویژهای را در نظر می گیرند.
راهکارهای پیشنهادی کاهش هزینه ارسال بسته پستی
فروشگاهها یا سازمانهایی که ارسال بسته توسط آنها به شکل مداوم و در حجم زیاد است میتوانند با انجام روشهای زیر هزینههای خود را کاهش دهند:
- استفاده از خدمات ارسال بسته شرکتهای خصوصی و استفاده از تخفیفهای ویژه آنها
- بهینهسازی بستهبندی از نظر وزن و ابعاد
- ارسال گروهی مرسوله
- استفاده از حمل و نقل جایگزین مانند پیک موتوری، ارسال از طریق باربری
ارسال بسته با بهترین قیمت از طریق سپرتا
سپرتا یکی از شرکتهای همکار اداره پست ایران است که تلاش می کند در عین ارائه خدمات با کیفیت، مقرونبهصرفهترین هزینهها را برای ارسال بسته به مشتریان خود ارائه دهد. ویژگیهای زیر انتخاب سپرتا بهعنوان همراه اصلی به اولویت اول تبدیل کرده است:
- تعرفههای رقابتی با توجه به سطح بودجه و نوع مرسوله
- امکان پرداخت هزینه پستی توسط گیرنده مرسوله
- ارائه تسهیلات اعتباری برای پرداخت هزینهها به کسب و کارها
- امکان ذخیرهسازی مرسولات در انبارهای مجهز تا زمان ارسال
- بستهبندی سفارشی و استاندارد برای جلوگیری از آسیب مرسوله
- تضمین امنیت و جبران خسارت در صورت مشکل حین ارسال مرسوله
- انعطافپذیری و سهولت ارسال بسته از درب محل
- رهگیری آنلاین کالا بعد از ارسال
البته علاوه بر دریافت بسته در محل، قابلیت انتخاب زمان ارسال بهصورت آنلاین در سپرتا برای جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان، یکی از مواردی است که بهصورت غیر مستقیم هزینههای ارسال کالا را کاهش میدهد. استفاده از خدمات سپرتا در دنیای سرعت و کیفیت، گزینهای مطمئن برای ارسال بسته به نقاط مختلف کشور است. برای شروع همراهی فقط کافی است از طریق وبسایت یا اپلیکیشن سپرتا به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید یا با شماره 02191008440 تماس بگیرید.
